جلوگیری از کرونا با هواکش صنعتی

جلوگیری از کرونا با هواکش صنعتی

جلوگیری از کرونا با هواکش صنعتی

همانطور که می‌دانید ویروس کرونا به طور ذاتی از طریق هوا البته با دخالت و حضور عامل انسانی منتقل می‌گردد. لذا داشتن وسیله تهویه هوای مناسب می‌تواند تاثیری به سزا بر روند انتشار و مسری بودن این بیماری و همچنین ویروس داشته باشد و نمی‌توان به هیچ وجه اهمیت این موضوع را نادیده گرفت.

نقش اگزاست فن در محیط‌های بسته

در برخی از مقالات علمی ادعا شده است که داشتن یک اگزاست فن مناسب برای محیط‌های بسته و همچنین بهره‌مند بودن از وجود یک هوای دارای میزان درجه کیفیت بالا می‌تواند روند انتشار ویروس‌هایی همچون سارس و یا سارس کووید ۲ را به خوبی مهار نماید، از آن جایی که ویروس کووید ۱۹ شباهت‌های بسیار زیادی به این ویروس سارس داشته یا به عبارت دیگر از موارد جهش یافته همان ویروس به شمار می‌رود، تصور عمومی بر این است که همین استفاده از هواکش صنعتی مناسب و داشتن هوای با کیفیت در محیط‌های بسته می‌تواند تا میزان بسیار زیادی بر روی روند انتشار این بیماری تاثیر گذار باشد.

البته نباید موارد جانبی و تاثیر گذار در این بین را از قلم انداخته یا نادیده بگیریم، مواردی همچون نقشه و میزان فضای داخلی اتاق یا محیط، داشتن یک سیستم تهویه هوای (HVAC) مطلوب دقیق و استاندارد و برخوردار از کیفیت مناسب و برخوردار بودن از یک سیستم فیلتراسیون هوای خوب از دیگر نکات با اهمیتی است که لازم خواهد بود تا لحاظ گردیده و برای عنوان یک نظر دقیق و درست همگی آن‌ها را رعایت نمود.

استفاده از اگزاست فن برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا

بر همین اساس این مهندسان ادعا دارند که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در منازل لازم است تا شما سیستم مهندسی تهویه هوای داخلی منزل خود را تغییر دهید. و همین تغییر در سیستم تهویه هوا باعث می‌شود تا از طریق رسانیدن هوای استاندارد و مناسب و البته سالم به شما برای تنفس و زندگی کردن، به میزان زیادی می‌توان جلوی انتشار ویروس کرونا از طریق هوای آلوده ای که ممکن است وارد خانه گردد را گرفته و به این ترتیب میزان خطرات جانی را برای افراد ساکن در آن محیط مورد نظر را به میزان بسیار زیادی کاهش داد.

البته باید این نکته را گوشزد نماییم که بر اساس این نظریه ویروس کرونا می‌تواند در مکان‌های سرد منتشر گردیده و در صورتی که ما در فصل سرما گرمای مطلوبی را در فضای داخلی منازل ایجاد نماییم ویروس کرونا قادر به انتشار در آن محیط نبوده و نمی‌تواند باعث ایجاد بیماری در محیط مورد نظر گردد. نباید فراموش کنید که هیچ کدام از این موارد ثابت نگردیده و در ضمن این ویروس نشان داده است که در هوای گرم نیز می‌تواند توانایی بسیار زیادی در امر از پای درآوردن انسان ها داشته باشد.

در واقع باید گفت نقش اگزاست فن در کنترل و کاهش میزان انتشار بیماری کرونا در کاهش شرایط زیست بیماری کرونا در محیط می‌باشد. برای این کار لازم است میزان هوایی به مراتب بیشتر از شرایط عادی از فضای بیرون به داخل منزل وارد شود، به عبارت بهتر، بهترین و موثرترین استراتژی در این میان آوردن هوای تازه بیشتر به محیط های بسته خواهد بود. این کار را می‌توان از طریق هواکش‌های دمنده به خوبی انجام شود.

ادعای طراحان دستگاه‌های تهویه هوا

در این بین انجمن سازنده و طراحان دستگاه‌های تهویه هوای ایالات متحده (ASHRAE) نیز صحنه را خالی نگذاشته و ادعاهایی را نیز در این میان داشته اند که البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که هنوز صحت این ادعاها به صورت رسمی و با دلایل علمی و منظقی اثبات نشده است.

ولی خوب ادعاهای آن‌ها را در این جا از نظر می‌گذرانیم در کل انجمن مهندسان سازنده دستگاه‌های تهویه هوا در ایالات متحده آمریکا ادعا نموده است که داشتن یه سیستم تهویه هوای مناسب می‌تواند بهترین وسیله در جهت جلوگیری از انتشار ویروس کووید ۱۹ قلمداد گردد، دقیقا نیز مبنی این ادعا همان جمله ای است که بالاتر به آن اشاره نمودیم، یعنی چون می‌شود ویروسی که نقش ویروس کووید ۱۹ را دارد یعنی همان ویروس سارس – کووید ۲ را می‌شد به کمک تهویه هوای مناسب محدود ساخت، می‌توان این کار را با ویروس کووید ۱۹ نیز انجام داد که البته همان گونه که عنوان شد این ادعا هنوز اثبات نشده است.

 

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط