نصب، نگهداری و تعمیر انواع هواکش صنعتی

نصب، نگهداری و تعمیر انواع هواکش صنعتی

نصب، نگهداری و تعمیر انواع هواکش صنعتی

طراحی هر نوع سیستمی نیاز در ابتدا نیاز به طراحی، تولید، اجرا، نگهداری و بروزرسانی دارد، سیستم هواکش صنعتی نیز از این قاعده مسثنا نیست؛ از این رو این مراحل را در این مقاله مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طراحی سیستم تهویه صنعتی:

تست‌های تعیین نرخ هواکش صنعتی از نظر نرخ جریان، فشار استاتیک و توان مورد نیاز تحت شرایط ایده آل شامل جریان هوای مستقیم و یکنواخت در ورودی و خروجی فن انجام می‌شوند. البته اگر در عمل، اتصالات داکت به هواکش صنعتی موجب جریان هوای غیر یکنواخت شوند، عملکرد فن و بستر راندمان بهره برداری تحت تاثیر قرار خواهند گرفت . باید محل این داکت‌ها جهت حداقل رساندن تلفات مکان یابی و نصب هواکش در نظر گرفته شود. باید جبران سازی‌های مناسبی در محاسبات سیستم انجام شوند اگر استفاده اتصالات معکوس ضروری باشد.

نصب هواکش صنعتی:

باید هواکش بر روی سازه‌ای نصب شود که استحکام کافی جهت حفظ بارهای تولیدی توسط وزن هواکش، و بارهای دینامیکی تولیدی در زمان بهره برداری هواکش را داشته باشد. جهت اینکه سطح ارتعاشات را پایین نگه داشته شود باید یک پایه و بستر با طراحی مناسب به اندازه کافی صلب شود. یک بستر دیواره چوبی برای یک هواکش آکسیال صنعتی کوچک و سبک کافی خواهد بود ، اما یک هواکش سانتریفیوژ صنعتی بزرگ نیازمند ملاحظات بیشتری است بصورتی که بستر ایده آل برای هواکش‌های صنعتی بزرگ، بستر بتنی با وزن حداقل سه برابر وزن فن می‌باشد. و این امر امکان پذیر نمی‌باشد مگر اینکه از فولاد سازه‌ای استفاده شود. برای اجتناب از مشکلات ناشی از  ارتعاش، لازم است بارهای دینامیکی فن در طراحی پایه و بستر در نظر گرفته شوند.

قابلیت تعمیر هواکش به هنگام نصب یک هواکش صنعتی باید در نظر گرفته شود. فضای باز وسیعی در اطراف فن در نظر بگیرید تا امکان دسترسی به فن، موتور، یاتاقان ها و … را داشته باشید . شرکت مکنده دمنده جهت ایمنی گارد محافظ خروجی در فن های دمنده و گاردهای محافظ ورودی در فنهای دهشی و همچنین گارد محاظ پولی ها در فن‌های تسمه ای و بارانگیر جهت حفاظت از موتور و یاتاقان ها را در نظر گرفته و بر روی تمامی هواکش‌ها نصب می‌کند، همچنین این شرکت جهت نصب آسانتر کلیه هواکش‌های صنعتی و هواکش‌های سانتریفوژ را با شاسی دوبل و لرزه گیر ساخته و در فنهای سانتریفوژ پشت بامی لاستیک اسفنجی جهت جلوگیری از انتقال ویبره فن به کانال ارسال می‌نماید .

بازرسی و تعمیرات انواع هواکش صنعتی:

خارج شدن هواکش صنعتی از حالت بالانس در صورتی بوجود می‌آید که تجمع مواد یا سایش روی پروانه انجام می‌شود. این اتفاق منجر به ارتعاش هواکش صنعتی شده که ممکن است موجب آسیب دیدگی یا تخریب پروانه هواکش صنعتی و سیستم یاتاقان ها خواهد شد. تمیزکاری مداوم و مرتب و بالانس پروانه هواکش صنعتی بهره برداری شده، در جریان‌حامل مواد سائیده، چسبنده یا مرطوب به شدت توصیه می‌گردد.

بررسی مداوم سطح ارتعاش فن می‌تواند، در شناسایی مشکل قبل از افزایش دامنه آن تا حد آسیب دیدگی قطعات فن یاری کننده باشد. انواع مختلف هواکش صنعتی می‌توانند نسبت به دیگر هواکش‌ها، سطوح ارتعاش بالاتری را تحمل کنند. اغلب هواکش‌های صنعتی مورد استفاده در سیستم تهویه صنعتی در طبقه BV-3  از استاندارد AMCA 204 قرار می‌گیرند. هر چه که فن مدت بیشتری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، قطعات کمی ساییده شده و روی پروانه مواد تجمع می‌یابند و سطوح ارتعاش افزایش می‌یابد.

زمانی که سطوح ارتعاش به سطح نشان داده شده در ردیف هشدار رسیدند، لازم است در خاموشی بعدی سیستم، اصلاحات لازم انجام شود. چنانچه اقدامات اصلاحی انجام نشود و سطوح ارتعاش تا مقادیر خاموشی سیستم بالا بروند، باید سیستم هواکش فوراً خاموش شده و مشکل بوجود آمده برطرف شود . اهمال در این کار موجب خرابی‌های مصیبت بار خواهد شد. تجهیزات تعمیراتی پیشرفته شرکت‌ها به بازرسان این اجازه را می‌دهند تا طیف ارتعاش را ثبت کند. بازبینی تغییرات این طیف با گذشت زمان می‌تواند قسمت‌های ویژه‌ای که با مشکل مواجه هستند‌، مانند یاتاقان‌ها، بالانس ، تسمه‌ها یا موتورها را مشخص سازد.

گاهی اوقات به هنگام نصب یا تعمیر فن‌، جهت دوران پروانه اشتباه نصب می‌گردد. از آنجایی که فن‌ها در حالت معکوس فقط تا کسری از ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند، لذا دوران نادرست اغلب علیرغم عملکرد ضعیف سیستم تخلیه، همچنان نادیده گرفته می‌شود.

بازرسی زمان بندی شده فن ها به شدت توصیه می‌گردد.

مواردی که باید بررسی شوند عبارتند از :

  • یاتاقان‌ها از نظر دمای کاری مناسب (روغن کاری آن‌ها طبق زمان بندی توصیه شده از سوی شرکت مکنده دمنده.)
  • ارتعاش بیش از حد یاتاقان ها یا پروانه‌.
  • تسمه‌ها از نظر کشش مناسب و حداقل سایش‌.
  • کوپلینگ یا آلایمنت تسمه مناسب‌.
  • آلایمنت مناسب و جهت دوران صحیح پروانه‌.
  • نبود ساییدگی یا تجمع مواد بر روی پروانه‌.
  • سفت بودن بولت های نگه دارنده فن‌.
  • سفت بودن پیچ‌ها یا بوشینگ‌های پروانه.
  • نصب مناسب حفاظهای ایمنی .

به هنگام سرویس کاری هواکش صنعتی یا کانال‌های انتقال هوای متصل به آن باید از روش‌های استانداردی پیروی کرد. منبع توان الکتریکی باید قطع شده و توسط اتصالات نزدیک فن نیز از فن جدا شود کلید ON/OFF حتما خاموش باشد، به هنگام باز کردن دریچه‌های دسترسی، فن باید به صورت مکانیکی قفل شده و از دوران پروانه جلوگیری شود. هرگز وقتی که فن در حال کارکرد بوده و یا درحال کاهش دور و خاموش شدن است ، دریچه های دسترسی را باز نکنید. اطمینان حاصل کنید که موانع استفاده شده برای قفل کردن فن را پس از اتمام سرویس کاری برداشته و فن را آزاد کنید.

در این مقاله نصب و تعمیر و نگهداری فن را مورد بررسی قرار دادیم . در ادامه با ما همراه باشید.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط