کاربرد هواکش صنعتی به همراه روش انتخاب، خرید و نصب

کاربرد هواکش صنعتی به همراه روش انتخاب، خرید و نصب

کاربرد هواکش صنعتی به همراه روش انتخاب، خرید و نصب

همه‌ی فضاهایی که در ساختمان قرار دارند باید به نحوی تهویه شوند. این تهویه و تعویض هوا می‌تواند طبیعی‌یا مکانیکی باشد. وجود درز‌ها، در‌ها و پنجره‌ها و دیگر ورودی‌های هوا می‌تواند امکان تعویض هوای طبیعی را فراهم کند.

اما گاهی تعویض هوای طبیعی کافی نیست و‌یا درزهای ساختمان به تماماً بسته هستند و در‌ها و پنجره‌ها آنقدر کم باز و بسته می‌شوند که تعویض هوای طبیعی به ندرت اتفاق می‌افتد. در اینجا تعویض هوای مکانیکی لازم می‌شود. برای تعویض هوای مکانیکی، از فن‌ها‌یا هواکش‌های صنعتی استفاده می‌کنیم.

از نظر کاربرد فن‌ها سه دسته‌اند:
همه‌ی ما با ساده ترین نوع فن آشنایی داریم. پنکه‌ی سقفی و پنکه‌ی رومیزی فن‌هایی هستند که برای به گردش در آوردن هوای اتاق به کار گرفته می‌شوند. اما فن‌هایی هم هستند که هوا را از بیرون به داخل‌یک فضا می‌کشند، که به آن‌ها فن دمنده‌یا هواده می‌گویند. این فن‌ها بیشتر در صنعت استفاده می‌شوند و کاربرد‌های خاص خود را دارند. فن‌هایی نیز هستند که برای مکیدن هوا از داخل‌یک فضا و بیرون فرستادن آن استفاده می‌شوند و به همین دلیل به فن هواکش‌یا فن تخلیه معروفند. ساده ترین کاربرد برای این نوع فن‌ها، فن هواکش سرویس بهداشتی است
.
از نظر جهت جریان هوا که تخصصی تر است، فن‌های رایج به دو دسته‌ی محوری (آکسیال) و گریز از مرکز (سانترفیوژ) تقسیم می‌شوند. در فن‌های محوری جهت حرکت هوا چه هنگام ورود به فن و چه هنگام خروج از فن همواره موازی با محور فن است. فن محوری بیشتر زمانی استفاده می‌شود که افت فشار پایین و دبی هوای بالا مورد نیاز است. پنکه و فن کامپیوتر از انواع فن‌های محوری هستند. بر خلاف فن محوری، در فن‌های گریز از هوا موازی با محور، وارد فن شده و عمود بر محور فن از آن خارج می‌شود. این فن‌ها در جایی که جریان هوا کثیف بوده و دارای ناخالصی است و‌یا رطوبت و دمای هوا بالاست کارایی خوبی دارند. اما مهمترین ویژگی فن‌های سانتریفیوژ توانایی آن‌ها در غلبه بر افت فشار بالایی است که برای مثال در سیستم‌های کانال کشی شده وجود دارد. فن بیشتر کولرهای آبی خانگی نیز از نوع سانتریفیوژ است. البته کولر‌هایی با فن محوری نیز در بازار موجودند. درباره‌ی نحوه‌ی محاسبه‌ی دبی و افت فشار در ادامه صحبت خواهیم کرد.
فن‌ها را می‌توان برای کارکرد دائم و پیوسته و ‌یا کارکرد مقطعی نصب کرد. فن دستشویی‌های خانگی که دارای کلید مشترک با چراغ دستشویی بوده و همزمان با روشن شدن چراغ به کار می‌افتند مثال آشنایی است.

از آن جا که فن‌های هواکش بیشترین استفاده و کاربرد را در زندگی روزمره‌ی ما دارند، این بخش را به این نوع فن اختصاص داده ایم. فن‌های هواکش عمدتا برای خنک کاری اتاق‌ها استفاده نمی‌شوند بلکه هدف اصلی از به کار گیری  آن‌ها تعویض هواست. اما همین تعویض هوا می‌تواند باعث خنک کاری هم بشود. مخصوصا در جایی که دمای هوای بیرون کم تر از دمای هوای داخل باشد.
خود تعویض هوا ممکن است برای مقاصد مختلفی انجام شود. مثلا در دستشویی و حمام، تعویض هوا برای تخلیه‌ی هوای بودار و جلوگیری از تراکم رطوبت انجام می‌شود. تأمین اکسیژن برای تنفس، جلوگیری از افزایش گاز کربنیک، تخلیه‌ی ھوای آلوده، دود سیگار و گازھای زیان آور دیگر، و جلوگیری از راکد ماندن ھوا از دیگر مقاصدی است که با به کار گیری هواکش می‌توان به آن رسید.
همان طور که پیش تر گفتیم فن هواکش، هوا را از داخل ساختمان بیرون می‌راند. اگر تنها وسیله‌ی تعویض مکانیکی هوا‌ی‌یک فضا، فن هواکش باشد، فشار اتاق به اصطلاح منفی خواهد شد. به این صورت که فن، هوا را از داخل فضا به بیرون هل می‌دهد و با کاهش فشار هوای داخل اتاق‌یا سالن، هوای تازه از طریق درزها و‌ یا ورودی‌های تعبیه شده، وارد اتاق می‌شود. در این جا لازم است بگوییم که اگر هوای بیرون دارای آلودگی خاصی باشد، منفی شدن فشار داخل اتاق باعث می‌شود که هوای آلوده وارد اتاق شود. در این صورت بهتر است که ورودی هوا مجهز به فیلتر باشد.
در هر فضایی که فن هواکش نصب می‌شود باید فکری هم به حال ورود هوا کنیم. ورود هوا می‌تواند از طریق در و پنجره‌ی باز و درزهای ساختمان انجام شود و اگر این‌ها ممکن نبود و ‌یا کافی نبود باید ورودی هوای کافی تعبیه شود تا فشار داخل فضا تنظیم شده و فن نیز به درستی کار کند. شاید تا به حال به لوور روی در موتور خانه‌ها که شبیه دریچه‌هایی با شیار‌های باز هستند دقت کرده باشید. این دریچه‌ها برای ورود هوای احتراق مورد نیاز موتور خانه تعبیه شده‌اند.

هرچند انتخاب، خرید و نصب فن نیاز به تجربه و تخصص دارد. اما با کمی ‌مطالعه می‌توانید فن مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

برای انتخاب فن دو مشخصه‌ی اساسی را باید بدانیم:
فشاری که فن باید تامین کند و دبی هوایی که فن باید جابه جا کند که معمولا بر حسب
cfm  بیان می‌شود. با داشتن این دو مشخصه می‌توانیم به کاتالوگ شرکت سازنده‌ی فن مراجعه کرده و فن هواکش مورد نظر را انتخاب کنیم. اگر قرار باشد که فن برای خنک نگه داشتن فضا هم به کار گرفته شود آن وقت قضیه پیچیده تر شده و عوامل دیگری چون بار حرارتی فضا، چگالی هوا و دمای هوا نیز اهمیت می‌یابد.

به مقدار حجم هوای عبوری از فن در‌یک زمان مشخص دبی هوا می‌گویند. دبی هوا معمولا با متر مکعب بر ساعت m3/h، لیتر بر ثانیه lit/s و ‌یا فوت مکعب بر دقیقه cfm بیان می‌شود. برای تعیین دبی هوای لازم برای تهویه‌ی ‌یک فضا که در انتخاب فن از آن به عنوان دبی فن‌یا ظرفیت فن‌یاد می‌کنیم و معمولا بر حسب cfm بیان می‌شود.

 

اولین گام مشخص کردن کاربری محیطی است که قرار است فن را در آن نصب کنیم. این مورد بسیار مهم است. ظرفیت فن هواکشی که برای دستشویی استفاده می‌شود با ظرفیت هواکش انبار‌یا موتور خانه‌یا پارکینگ متفاوت است.

 

دومین گام تعیین مشخصاتی نظیر ابعاد فضا، تعداد افراد حاضر در آن و …. است. مشخصات لازم بسته به نوع کاربری فضا متغییرند. مثلا در مورد ‌یک انبار، ابعاد فضا و در مورد‌یک غذاخوری، تعداد افراد حاضر در آن مهم هستند. طبیعتا هرچه ابعاد فضا بزرگ تر باشد مقدار تعویض هوا بیشتر خواهد بود و بنابر این فن هواکش بزرگ تر و‌یا تعداد فن‌های بیشتری نیاز است. با دانستن این مشخصات می‌توانید به جداول استاندارد مراجعه کرده و حجم هوای تهویه را پیدا کنید.
روشی که تشریح شد راه اصولی انتخاب فن است اما خب این کار چندان ساده نیست و برای آن باید هم به منابع معتبر دسترسی داشته باشید و هم طرز استفاده از آن‌ها را بدانید.

 

ما در شرکت مکنده دمنده شما را به صورت رایگان راهنمایی می‌کنیم. تنها کافیست با ما تماس بگیرید.

منبع: کولاک فن

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط