هواکش آکسیال در مقابل هواکش سانتریفیوژ

هواکش آکسیال در مقابل هواکش سانتریفیوژ

هواکش آکسیال در مقابل هواکش سانتریفیوژ

تفاوت‌هایی که باعث می‌شود هریک از آن‌ها برای کاربری خاصی مناسب باشد.

اینکه کدام نوع از هواکش‌ها برای شما مناسب است یک موضوع جذابی است که اکثراً آن را نمی‌دانند و ما قصد داریم در این مقاله بطور کامل شمارا با این موضوع آشنا کنیم.
برای آشنایی با انتخاب مناسب هواکش صنعتی  ما آسان ترین راه آموزش را بررسی کرده و در اختیارتان می‌گذاریم.
این راهنما باعث می‌شود به سوال “هواکش آکسیال بهتر است یا هواکش سانتریفیوژ؟” پاسخ دهید

بصورت کلی ۲ نوع هواکش صنعتی وجود دارد، که مشاهده تفاوت‌های آن‌ها بسیار آسان است، که در ادامه نوع و کاربری آن‌ را باهم مقایسه می‌کنیم:

هواکش آکسیال یا محوری:

اولین و قدیمی ترین گزینه برای انتخاب هواکش صنعتی، هواکش آکسیال صنعتی یا هواکش محوری صنعتی است که شباهت بسیار زیادی به آسیاب‌های بادی ایرانیان دارند. برای انتخاب این نوع هواکش می‌بایست اطلاعاتی داشته باشید.

برای مشاهده انواع هواکش آکسیال به این صفحه مراجعه کنید.

هواکش آکسیال چگونه کار می‌کند؟

دلیل نام گذاری هواکش آکسیال یا هواکش محوری این است که این نوع هواکش دارای تیغه‌هایی زاویه‌دار است که دور یک محور ثابت می‌چرخد. جهت گردش هوایی که هنگام حرکت هوا ایجاد می‌کند، علت نام گذاری این فن است.
تیغه‌هایی که حول محور می‌چرخند، هوا را به موازات محور کشیده و آن را در جهت مخالف  بیرون می‌کشد.( هوا موازی با محور است.)
یک هواکش صقفی را در نظر بگیرید؛ یک نقطه ثابت در سقف وجود دارد که پره‌های هواکش به دور خود می‌چرخد. هواکش هوا را از سقف، به موازات محور، به مستقیماً به بیرون می‌کشد. (جریان هوا موازی با محور فن برای کل جریان است.)

مصرف کنندگان هواکش آکسیال صنعتی، برای نصب نیاز به جریان زیاد برق ندارند زیرا فن‌های آکسیال هوا را با سرعت زیادی جابجا می‌کند، این به بدان معناست که حجم خروجی هوا هم بشدت بالاست اما نکته‌ای که وجود دارد این که جریان هوا فشار بسیار کمی دارد و توانایی تخلیه‌ی کانال‌های انتقال هوا را ندارد.

بهترین کاربردهای هواکش آکسیال:

هواکش آکسیال معمولا برای کاربری‌های کلی استفاده می‌شود. هر وقت بخواهید که حجم زیادی از هوا را به یک مکان دیگر بدون استفاده از کانال کشی جابجا کنید می‌توانید سراغ این نوع هواکش ها بروید.
فشار کم با حجم جابجایی زیاد برای خنک کردن مانند محل کار، خانه، استخرها، پارکینگ‌ها، حتی رایانه‌ای که هم اکنون استفاده می‌کنید از این نوع هواکش‌ها استفاده می‌کند.
از هواکش آکسیال برای خنک کردن کندانسور، یخچال‌ها و سیستم های تبرید و … هم می‌توان استفاده نمود.

هرچه فن‌‍آوری بیشتری در محصولات روزمره اضافه می‌شود، مصرف هواکش آکسیال به طبع بیشتر می‌شود؛ در حال حاضر آن‌ها برای خنک کردن رایانه‌ها، اتومبیل‌ها، کنسول‌های بازی و … نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای کاربری‌ها کاربردی بدون مجرای خروجی این مدل هواکش قطعاً بهترین انتخاب است. مصرف این نوع هواکش هوای بسیار زیادی را در زمان کم از محیطی به محیط دیگر جابجا می‌کند.

هواکش سانتریفیوژ یا گریز از مرکز:

تنها جایگزین برای هواکش‌های آکسیال، هواکش سانتریفیوژ یا هواکش گریز از مرکز است.

این نوع فن‌ها از سال ۱۵۵۶ میلادی برای تخلیه هوای معادن اختراع شد و دیگر تا سال ۱۸۰۰ میلادی مورد استفاده قرار نگرفت. در سال ۱۸۰۰ این نوع هواکش باعث انقلابی بزرگ در صنعت سیستم‌های تهویه بوجود آورد.

هواکش سانتریفیوژ چگونه کار می‌کند؟

مصرف کنندگان هواکش سانتریفیوژ، معمولا آن را به بادکنک‌هایی بزرگ تشبیه می‌کنند، جریان هوایی پرفشار را ایجاد می‌کند.
طراحی این نوع هواکش‌ها می‌تواند حاوی تیغه‌هایی است که به اطلاف یک قاب دایره‌ای نصب شده است. حرکت قاب، هوا را به داخل می‌کشد و از طراف قاب به بیرون پرتاب می‌کند. این طراحی فشار استاتیکی هوا را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد و بسیار برای سیستم‌های کانال کشی پیشنهاد می‌شود.

برای مشاهده پروانه هواکش‌های سانتریفیوژ به این صفحه مراجعه کنید.

این دستگاه‌ها در محیط حلزونی شکل هوا را بصورت شعاعی حرکت می‌دهد، نتیجه نهایی آن، این است که هوا ورودی قبل از بیرون آمدن با زاویه ۹۰ درجه خم می‌شود.

اگرچه مکانیزم هواکش سانتریفیوژ مانند هواکش‌های آکسیال یا دیگر دستگاه‌های دمنده نیست اما فشار بیشتری را نسبت به هواکش‌های آکسیال ایجاد می‌کند.

هواکش سانتریفیوژ معمولا به کانال‌های انتقال هوا متصل می‌شوند و این موضوع باعث افزایش فشار و ایجاد جریان هوای پر فشار می‌شود.

این نوع هواکش‌ها معمولا به سرعت جریان کمتری دارند، حجم هوای کمتری را جابجا کرده اما جریان ثابت‌تری نسبت به هواکش آکسیال دارند، همچنین برای بهبود کار نیاز به حجم ورودی زیادی دارد.

بهترین استفاده از هواکش گریز از مرکز:

هر زمان که بخواهید هوا را از طریق کانال‌های انتقال هوا جابجا کنید، از هواکش سانتریفیوژ استفاده کنید.

هنگامی کانال انتقال هوا در میان است، مجاری به دلیل افزایش مقاومت در برابر جریان هوا، فشار را افزایش می‌دهدو برای غلبه بر این فشار، شما به هواکشی نیاز دارید که بتواند جریان فشار بالا تولید کند، بنابراین شما به یک هواکش سانتریفیوژ صنعتی نیاز دارید.

برای مشاهده هواکش سانتریفیوژ  به این صفحه مراجعه کنید.

این نوع هواکش برای تهویه هوا یا سیستم‌های سیستم‌های خشک کن، سیستم‌های برودتی و حرارتی، تهویه صنعتی، سیستم‌های تصفیه هوا و … همچنین محیط‌های اسیدی، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و … بسیار مناسب هستند.

طول عمر بیشتر و ثبات در عملکرد، قطعات قابل مشاهده، قابلیت مکش ذرات، این نوع هواکش‌هارا به هواکش‌هایی محبوب تبدیل کرده است.

هواکش آکسیال یا هواکش سانتریفیوژ؟

در اینجا برخی از نکات کلیدی که هنگام انتخاب بین دو نوع فن صنعتی باید به خاطر بسپارید آورده شده است:

همه چیز در دو هواکش کاملا برابر است اما کاربری‌های متفاوت دارد.

هواکش آکسیال:

فشار دینامیکی بالاتری دارد.
سرعت عملیاتی بالاتری دارد.
سرعت محیطی بالاتری دارد.
برای بهره‌برداری به نیروی کمتری نیاز دارد.
حجم بیشتری از هوا را جابجا می‌کند.
معمولاً کوچکتر ، سبک‌تذ و ارزان‌تر است.
جریان هوای کم فشار را ایجاد می‌کند.

هواکش سانتریفیوژ:

از نظر مصرف انرژی بیشتر است.
از دوام و مقاومت بیشتری در برابر محیط های خشن برخوردار است.
به دلیل انحنای بیش از حد الکترو موتور قوی‌تری نیاز دارد.
جریان هوای پر فشار را ایجاد می‌کند.
حجم کمتری از هوا را جابجا می‌کند.
برای بهره‌برداری به نیروی بیشتری احتیاج دارد.
با کانال‌های انتقال هوا بهتر کار می‌کند.
مجهز به خصوصیات نظافت خود است.

تصمیم آگاهانه بگیرید

اکنون بین هواکش آکسیال و هواکش سانتریفیوژ کدام‌ یک را انتخاب می‌کند؟ همه چیز به برنامه ریزی و هدف شما بستگی دارد، شما باید بدانید از کانال کشی استفاده می‌کند یا از دیوار؟ چه مقدار به تخلیه هوا نیاز دارید؟ و …

پاسخ به این قبیل سوالات شما را در انتخاب هواکش صنعتی یاری می‌بخشد.

برای راهنمایی در مورد انتخاب یا سرویس و نگهداری هواکش صنعتی با ما تماس بگیرید.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط