فن آکسیال و بال هواپیما

فن آکسیال و بال هواپیما

فن آکسیال و بال هواپیما

چرا پره‌های فن‌های آکسیال را کاملا بر اساس قوانین فیزیکی بکار گرفته شده در بال هواپیما طراحی و تولید می‌کنند؟

هواکش آکسیال از نگاهی دیگر

هواکش‌ها در فراوانی مدل از مصارف خانگی گرفته تا صنعتی، از گوناگونی قابل توجهی در طراحی تا ساختار برخوردارهستند، هواکش‌های آکسیال نیز جایگاه قابل توجهی در این بین دارند. یک نوع فن که همراه با ساختاری هوشمندانه به خوبی می تواند خط بادی با فشار و حجمی بالا را ایجاد کند و با هدف جابجایی  حجم قابل توجهی از هوای یک فضای بسیار بزرگ مورد استفاده قرار گیرد. عملکرد و قدرت باد خروجی از فن آکسیال به گونه‌ای است که به ندرت می‌توان این نوع از فن را در فضاهای نزدیک و یا در دسترس انسانی مشاهده کرد، به همین خاطر معمولا بر روی دیوار و به همراه توری محافظ نسب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هواکش آکسیال مشابه بال هواپیما

پره‌های هواکش آکسیال را شبیه به بال هواپیما می‌سازند زیرا هر دو از یک قانون ساده‌ی فیزیکی بهره می‌برند. براساس اگر بتوان شرایط فشار هوا را در دو طرف یک جسم متحرک، متغیر کرد، قابلیت تولید باد را ایجاد کرده‌اید. این قابلیت در هواپیما باعث پرواز و در هواکش آکسیال موجب تولید باد با فشار بسیار بالا خواهد بود. از این رو است که از بال هواپیما تا پره‌های هواکش آکسیال را به شکل ماهی واره می سازند. وقتی یک شی با شکل ماهی واره به حرکت درآید، سرعت هوا در دو طرف ماهی واره متغیر شده و هوای موجود در یک طرف پره و یا بال هواپیما زودتر از سمت دیگر آن به سمت انتهای پره و یا بال حرکت می کند. این اختلاف در سرعت حرکت هوا در دو سمت اجسام ماهی واره‌ی متحرک موجب ایجاد اختلاف در خلق نیروهای دینامیکی و استاتیکی در دو سمت جسم می‌باشد. این یعنی اختلاف فشار و تولید باد و یا ایجاد قدرت بالارونده و در نهایت پرواز یا ایجاد جریان هوا.

روش‌های متفاوت نحوهی نصب فن آکسیال

به جهت استقرار هواکش آکسیال از تجهیزاتی به نام گارد استقرار یا قاب هواکش صنعتی بهره می‌برند. این گارد در مرکز سینی استقرار قرار دارد که یک روزنه ی کوچک میان فن و دهانه هواکش صنعتی برقرار خواهد کرد. در انواع دیگر استقرار هواکش آکسیال، استفاده از یک دیافراگم معمولی در حد فاصل فن تا خروجی دهانه ی شیپوری متداول می باشد. به هر صورت انواع روش های استقرار هواکش آکسیال در کارکرد مطلوب آن تاثیرگذار خواهد بود. نحوه ی نصب گاها با توجه به محدودیت های فضایی انتخاب می شود.

توضیحات تکمیلی در نصب فن آکسیال

در نصب هواکش آکسیال از آنجا که این فن مصارف صنعتی دارد، باید موارد ایمنی به درستی لحاظ شود. یکی از این موارد این است که جلوی خروجی هواکش آکسیال صنعتی نباید هیچ نوع دیواره یا جسمی قرار گرفته باشده تا بتوان از تمام نیروی هواکش آکسیال بهره برد، عدم رعایت این شرایط در کارکرد مطلوب فن آکسیال تاثیر منفی خواهد گذاشت. همچنین هرچه فشار برروی هواکش بیشتر باشد، صدای تولید شده از هواکش آکسیال نیز بیشتر خواهد بود.

اگرچه می توان هواکش آکسیال را به هر دو روش نصب مکنده و یا دمنده مورد بهره برداری قرار داد. اما در حالت عادی عمده موارد استفاده در نصب به روش مکنده می‌باشد.

شرکت مکنده دمنده نیز با توجه به مهارت های تخصصی از مشاوره، محاسبه، طراحی و نصب و راه اندازی کلیه‌ی سیستم‌های تهویه صنعتی به خوبی می‌تواند شما را در زمینه‌ی کارکرد تا انتخاب انواع فن آکسیال راهنمایی نماید.

برای دریافت مشاوره رایگان همین الان تماس بگیرید.

 

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط