اصول عیب یابی در هواکش صنعتی

اصول عیب یابی در هواکش صنعتی

اصول عیب یابی در هواکش صنعتی

گاها شرایطی ایجاد می‌شود که عیب یابی فن به تنهایی یک چالش‌ دشواری است، در این مقاله با بیانی ساده و خلاصه به شما کمک می‌کنیم تا عمده ‌عیب‌های انواع اگزاست فن و فن آکسیال بشیناسید و در مسیر عیب یابی فن، کارگشا باشید.

اصول عیب یابی در هواکش صنعتی

انواع فن، از اگزاست فن گرفته تا فن آکسیال و حتی فن سانتریفیوژ از ساختار تقریبا یکسانی بهره می‌برند. یک موتور تکفاز یا سه فاز و حتی DC که همراه با یک پروانه در داخل یک محفظه اقدام به جا به جایی هوا در فضاهای بسته می‌نمایند. اصولا انواع فن را با دو حالت دمنده و یا مکنده طراحی می‌کنند و بسته به شرایط مورد نظر در فضاهای کاری انواع دمنده و یا مکنده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در نگاه کارکرد اگرچه انتظار عملکرد طولانی و بدون هرگونه عیب را از انواع فن انتظار داریم؛ اما به هر صورت در کارکرد فن، با یک تجهیز کاملا مکانیکی روبه‌رو هستیم که در عین کارکرد احتمالاً دچار خرابی، نقصان، عیب و… می شوند. عیب یابی فن در نگاه اجمالی چندان عمل پیچیده‌ای نخواهد بود. لیکن گاها شرایطی ایجاد می‌شود که عیب یابی فن را با چالش‌های دشواری روبه رو خواهد کرد. در این مقاله با بیانی ساده و خلاصه به عمده‌ عیب های انواع اگزاست فن و فن آکسیال می پردازیم تا در مسیر عیب یابی فن کارگشای شما باشد.

  • تولید باد با فشار کمتر از مقدار اسمی: اگزاست فن و فن آکسیال با هدف تولید باد با فشار بالا طراحی شده است. کاهش فشار می تواند ناشی از مقاومت موجود در فضا باشد. و یا اینکه فن با سرعتی بسیار کمتر از حد نرمال می‌چرخد. عدم تنظیم صحیح دمپرها نیز گاها موجب افت فشار خواهد شد. عواملی مانند وضعیت نامناسب در ورودی و یا خروجی اگزاست فن، نشتی در سیستم و یاعدم جهت درست در چرخش فن از جمله دیگر عوامل کلیدی در افت فشار خواهند بود.
  • کارکرد با لرزش و صدای بالا: عمده عوامل در ایجاد لرزش و یا صدای بالای اگزاست فن و فن آکسیال در عدم تراز قطعاتی مانند یاتاقان‌ها، کوپلینگ‌ها، چرخ و یا تسمه خواهد بود. دیگر موارد قابل بررسی می‌تواند در نصب نامناسب و نااستوار فن باشد و یا اینکه جسمی خارجی در جایی از اگزاست فن گرفتار شده است. خرابی موتور، شل شدن پیچ‌ها در بدنه ی اگزاست فن، تاب برداشتن‌ شافت اصلی فن و یا وجود سنگ در پروانه از جمله عوامل در تولید صدای نامتعارف اگزاست فن خواهند بود.
  • داغ شدن بیش از حد یاتاقان‌ها: چک کردن دمای نسبی قطعات در عیب یابی فن خصوصا فن آکسیال از اولویت بالایی برخوردار است. در این بین داغ شدن بیش از اندازه‌ی یاتاقان‌ها موجب می‌شود تا این قطعه به سرعت دچار خرابی باشد. گریس زدن بیش از اندازه برای بلبرینگ و یا عدم تراز بودن یاتاقان‌ها، لطمه به قطعات متحرک فن و یا تاب برداشتن شافت اصلی فن می‌تواند دلیل بر این داغ شدن باشد. عوامل ساده‌ای مانند کثیف بودن یاتاقان‌ها، کشش زیاد تسمه و یا همجواری با منابع دمایی نیز تاثیرات عمیقی بر این گرمای تولید شده خواهند گذاشت.

کارگاه‌های متعددی درسطح کشور در زمینه‌ی عیب یابی تا تعمیرات حرفه ای انواع فن آکسیال، اگزاست فن بی‌صدا و یا صنعتی فعالیت می‌کنند. در این بین شرکت مکنده دمنده با توجه به توانمندی‌های تخصصی از طراحی تا مشاوره در نصب و راه اندازی کلیه ی سیستم‌های تهویه مطبوع و تسلط بر فضای تعمیرات و نگهداری آن‌ها، آمادگی انجام هرگونه سفارش در زمینه ی خدمات تعمیرات و نگهداری انواع هواکش صنعتی را دارا می‌باشد. محدوده‌ی فعالیت شرکت مکنده دمنده بسیار گسترده و در ابعاد کشوری می‌باشد.

برای خرید و مشاوره رایگان همین الان تماس بگیرید.

منبع: کولاک فن

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط