اصول عیب یابی هواکش صنعتی

اصول عیب یابی هواکش صنعتی

اصول عیب یابی هواکش صنعتی

بعضی اوقات شرایطی ایجاد بوجود که عیب یابی هواکش صنعتی را با چالش‌های دشواری رو به رو می‌کند.

در این مقاله با بیانی ساده و خلاصه به عمده ‌عیب‌های انواع هواکش صنعتی از جمله هواکش سانتریفیوژ و فن هواکش آکسیال می‌پردازیم تا در مسیر عیب یابی هواکش کارگشای شما باشد.

مقدمه‌ای بر عیب یابی هواکش صنعتی

انواع هواکش صنعتی، از هواکش سانتریفیوژ گرفته تا هواکش آکسیال، از ساختار کم و بیش یکسانی بهره می‌برند. یک موتور تکفاز یا سه فاز و حتی دی که همراه با یک پروانه در داخل یک محفظه اقدام به جا به جایی هوا در فضاهای بسته می‌نمایند. اصولا انواع فن را با دو حالت دمنده و یا مکنده طراحی می‌کنند و بسته به شرایط مورد نظر در فضاهای کاری انواع دمنده و یا مکنده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 در نگاه کارکرد اگرچه انتظار عملکرد طولانی و بدون هرگونه عیب را از انواع هواکش انتظار داریم؛ اما به هر صورت در کارکرد هواکش صنعتی، با یک تجهیز کاملا مکانیکی روبه‌رو هستیم که در عین کارکرد احتمالاً دچار خرابی، نقصان، عیب و… می‌شود. عیب یابی فن در نگاه اجمالی چندان عمل پیچیده‌ای نخواهد بود. اما گاهی مواقع شرایطی ایجاد می‌شود که عیب یابی هواکش صنعتی را با چالش‌های دشواری روبه رو خواهد کرد. در این مقاله با بیانی ساده و خلاصه به عمده‌ عیب‌های انواع اگزاست فن و فن آکسیال می‌پردازیم تا در مسیر عیب یابی هواکش صنعتی کارگشای شما باشد.

تولید باد با فشار کمتر از مقدار اسمی:

هواکش سانتریفیوژ و هواکش آکسیال با هدف تولید باد با فشار بالا طراحی شده است. کاهش فشار می‌تواند ناشی از مقاومت موجود در فضا باشد. و یا اینکه هواکش با سرعتی بسیار کمتر از حد نرمال می‌چرخد. عدم تنظیم صحیح دمپرها نیز گاها موجب افت فشار خواهد شد. عواملی مانند وضعیت نامناسب در ورودی و یا خروجی هواکش، نشتی در سیستم و یاعدم جهت درست در چرخش هواکش و همچینی عدم محاسبه و طراحی سیستم کانال کشی از جمله دیگر عوامل کلیدی در افت فشار خواهند بود.

کارکرد با لرزش و صدای بالا:

عمده عوامل در ایجاد لرزش و یا صدای بالای هواکش سانتریفیوژ و هواکش آکسیال در عدم تراز قطعاتی مانند یاتاقانها، کوپلینگ‌ها، چرخ، پروانه یا تسمه خواهد بود. دیگر موارد قابل بررسی می‌تواند در نصب نامناسب و نا استوار هواکش باشد و یا اینکه جسمی خارجی در جایی از هواکش صنعتی گرفتار شده است. خرابی موتور، شل شدن پیچ‌ها در بدنه‌ی هواکش، تاب برداشتن شفت اصلی هواکش و یا وجود سنگ در پروانه از جمله عوامل در تولید صدای نامتعارف هواکش صنعتی خواهند بود.

داغ شدن بیش از حد یاتاقان‌ها:

چک کردن دمای نسبی قطعات در عیب یابی هواکش خصوصا هواکش آکسیال از اولویت بالایی برخوردار است. در این بین داغ شدن بیش از اندازه‌ی یاتاقان‌ها موجب می‌شود تا این قطعه به سرعت دچار خرابی باشد. گریس زدن بیش از اندازه برای بلبرینگ و یا عدم تراز بودن یاتاقان‌ها، لطمه به قطعات متحرک هواکش و یا تاب برداشتن شفت اصلی فن می‌تواند دلیل بر این داغ شدن باشد. عوامل ساده‌ای مانند کثیف بودن یاتاقان‌ها، کشش زیاد تسمه و یا همجواری با منابع دمایی نیز تاثیرات عمیقی بر این گرمای تولید شده خواهند گذاشت.

کارگاه‌های متعددی درسطح کشور در زمینهی عیب یابی تا تعمیرات حرفه‌ای انواع هواکش آکسیال، هواکش سانتریفیوژ بی صدا و یا صنعتی فعالیت می‌کنند. در این بین شرکت  مکنده دمنده باتوجه به توانمندی‌های تخصصی طراحی تا مشاوره در نصب و راه اندازی کلیه‌ی سیستم‌های هواکش صنعتی و کانال‌های انتقال هوا و تسلط بر فضای تعمیرات و نگهداری آن‌ها، آمادگی انجام هرگونه سفارش در زمینه ی خدمات تعمیرات و نگهداری انواع هواکش صنعتی را دارا می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان و خرید با ما تماس بگیرید.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط