تهویه اتاق ماینینگ

تهویه اتاق ماینینگ

تهویه اتاق ماینینگ

حتما این روزها اسم ماینینگ و استخراج رمز ارزها را زیاد شنیده‌ای، شاید هم شما از آن دسته افرادی باشید که ارزدیجیتالی استخراج می‌کنند؛ برای آشنایی بیشتر با سیستم تهویه اتاق ماینینگ به ما همراه باشید.

موضوع سیستم تهویه دستگاه‌های استخراج رمز ارزها شامل دو قسمت اصلی است، قسمت اول تهویه خود دستگاه‌های استخراج و قسمت دوم تهویه محیطی که دستگاه‌های ماینینگ در آن نصب شده‌اند.

قسمت اول: دستگاه‌های استخراج رمز ارزها (ماینینگ)
دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال یا همان ماینینگ در تمام گروه‌های خود دارای تهویه مستقل و مرتبط با دستگاه می‌باشد چه در مورد انواع دستگاه‌هایی که مستقلاً کار استخراج را انجام می‌دهند، چه دستگاه‌هایی که در قالب چندین کارت گرافیکی کار استخراج را انجام می‌دهند. سیستم تهویه این نوع دستگاه‌ها درست مثل کامپیوترها و لپ تاپ‌ها با استفاده از فن کامپیوتری انجام می‌شود.
نکته مهم اینجاست که سیستم تهویه خود دستگاه‌ها، به صورت موضعی فقط دمای قطعات الکترونیکی حساس دستگاه را بوسیله فن‌های کامپیوتری به هوای محیط بیرونی هدایت می‌کنند به همین خاطر دمای محیط نیز بالا رفته و همانطور که می‌دانید، دمای محیط، اثر مستقیمی بر عملکرد فن‌های نصب‌شده بر روی تجهیزات ماینینگ خواهد گذاشت. (دمای خنک عملکرد و عمر دستگاه را بالا برده و دمای بالا و گرم، راندمان و عمر مفید دستگاه را کاهش می‌دهد.)

قسمت دوم: محصیط نصب دستگاه‌های ماینینگ
معمولا افرادی از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، دستگاه‌ها را به صورت گروهی و درکنارهم قرار می‌دهند و این استفاده گروهی با توجه به میزان مصرف انرژی در این دستگاه‌ها تولید گرمای زیاد هم می‌کنند؛ در واقع گرمای خروجی از دستگاه‌ها که در قسمت اول به آن پرداختیم، وارد محیط عمومی نصب دستگاه‌ها شده و در محیط که افزایش دما صورت گرفته است، دستگاه‌ها هوای گرم را وارد سیستم خود می‌کنند و هوای گرمتر را وارد محیط می‌کنند و در نتیجه امر خنک کاری هر دستگاه با اختلال مواجه می‌شود که سرانجام موجب آسیب دستگاه خواهد شد، بنابراین سیستم تهویه عمومی محیط نصب و استفاده دستگاه‌های هواساز و هواکش صنعتی، اهمیت بسیار زیادی بر عملکرد هر واحد از دستگاه‌ها دارد.

به صورت کلی سیستم تهویه این فضاها از طریق پایین آوردن دمای محیط مقدور است که این مسئله نیز با استفاده از دو روش کلی مقدور است. روش اول شامل واردکردن هوای خنک به محیط و خارج کردن آن هوا بعد از گردش در محیط می‌باشد و روش دوم، پایین آوردن دمای محیط از طریق تولید و چرخش هوای خنک در همان محیط بسته می‌باشد مقدور است.
روش دوم که در آن می‌توان از انواع دستگاه‌های برودتی مانند چیلر و کولر گازی و مشابه آن استفاده کرد، هزینه بالای راه‌اندازی و مصرف انرژی برای موضوع استخراج رمز ارزها پیشنهاد نمی‌شود، زیرا هزینه مصرف برق برای استخراج را تا ۷۰ درصد می‌تواند افزایش دهد که از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
اما در روش اول شامل تهویه هوای محیطی که از طریق نصب مناسب فن‌ها برای ورود و خروج هوا انجام می‌شود که هزینه‌های بسیار پایین تری نسبت به روش دوم دارد و از نظر سهولت اجرا و راه‌اندازی نیز دارای مزیت‌های قابل‌توجهی نسبت به سیستم‌های برودتی دیگر است. اما برای استفاده از این روش، نوع هواکش صنعتی و چیدمان آن به جهت عبور مناسب هوا، بسیار اهمیت دارد که باید توسط مهندسین و افراد با تجربه و با محاسبه دقیق انجام پذیرد.
البته به این نکته هم باید توجه داشت زمانی که دمای محیط بیرونی بیشتر از نقطه مطلوب عملکرد ورودی هر دستگاه باشد، دستگاه کارکرد مناسبی نخواهد داشت که این امر بستگی کامل به محل جغرافیایی استفاده دستگاه دارد اما به طور کلی این روش در بیشتر روزهای سال در کشور در صورتی که طراحی دقیق و مناسبی را داشته باشد عملکرد مطلوبی خواهد داشت.
به طور خلاصه برای دستگاه‌های استخراج رمز ارزها یا ماینینگ، لازم است که محیط نصب از طریق استفاده مناسب از هواساز و هواکش‌های صنعتی، هوای تازه را تأمین و هوای گرم و اصطلاحا مرده را خارج کرد که در این میان نوع هواکش صنعتی استفاده‌شده و طراحی نحوه نصب آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان، خرید و نصب سیستم تهویه صنعتی محیط ماینینگ با ما تماس بگیرید.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط