سیستم تهویه سالن اجتماعات

سیستم تهویه سالن اجتماعات

سیستم تهویه سالن اجتماعات

معمولا سالن‌های اجتماعات (حسینیه‌ها، مساجد و…) مکان‌هایی هستند که به طور کلی پارتیشین بندی خاصی برای آن درنظر گرفته نمی‌شود و به صورت یک فضای بزرگ می‌باشد که معمولا به سقف بلند منتهی می‌شود. کنترل هوای ورودی به این سالن‌ها و حفظ دمای مناسب برای برگزارکنندگان مراسم، همایش‌ها و بازدیدکنندگان اهمیت بسیار بالایی دارد که رعایت استانداردها و ایجاد هوای مطبوع می‌تواند رضایتمندی حضار را به دنبال داشته باشد.

روش تعیین میزان سرمایش یا گرمایش:

برای تعیین میزان سرمایش یا گرمایش چنین سالن‌هایی از تخمین تعداد افراد در متر مربع استفاده می‌کنند؛ به طور مثال ممکن است در هر یک متر مربع تعداد دو نفر درنظر گرفته شود و با توجه به متراژ کل سالن‌ سیستم تهویه صنعتی انتخاب می‌شود و بازه‌ی دمایی آن تعیین می گردد. اما به طورکلی دمای مطلوب طبق استانداردهای بین الملل بین ۲۱تا ۲۴درجه سانتی‌گراد است ورطوبت نیز نباید بیشتر از ۶۵ درصد تجاوز کند.

عواملی موثر در انتخاب تهویه مطبوع سالن های اجتماعات:

میزان آلودگی صدا :
درسالن‌ها معمولا اتفاقات مهمی درحال بررسی و عنوان است بنابراین تمامی تمرکز و حواس یک سخنران باید جمع متن سخنرانی و حاضرین درسالن باشد؛ همانگونه که یک اختلال کوچک در سیستم صدا می تواند یک همایش را با مشکل رو به رو کند ایجاد سر و صدای اضافی در سالن نیزکیفیت همایش را پایین می‌آورد. در این رابطه باید سیستم تهویه سالن‌ها دارای کمترین آلودگی صوتی باشد و همچنین با قرار دادن آن در بهترین مکان می‌توان ارتعاشات و نویزهای سالن را به حداقل رسانید.

کاهش مصرف انرژی:
یکی دیگر از عوامل انتخاب تهویه مطبوع سالن های اجتماعات، میزان مصرف انرژی است. باتوجه به اینکه سالن‌های اجتماعات به طور پیوسته توسط پنجره‌ها و باز و بسته شدن درب سالن در ارتباط با محیط بیرون قرار می‌گیرد و رد و بدل هوا انجام می‌شود، سیستم می‌بایست برای جبران دمای از دست رفته، بیشتر کارکند. ازطرف دیگر سالن‌های اجتماعات مکان‌هایی هستند که به طور روزانه بین ۸ تا ۱۲ ساعت دارای فعالیت هستند بنابراین مصرف انرژی دستگاه‌ها باید دارای کمترین میزان باشد تا بتوان از پس هزینه‌های آن برآمد. هر سیستم تهویه صنعتی میزان مصرف انرژی مخصوص به خود را دارد البته نباید به دلیل کاهش مصرف انرژی از آپشن‌های مورد نیاز سالن‌ها چشم پوشی کرد.

داشتن سیستم خودکار :
از ویژگی‌های دیگر سالن‌های همایش این است که تعداد افراد حاضر متغیر است ورود و خروج در این مکان‌ها زیاد است. با تغییرتعداد نفرات حاضر در سالن‌ها، نیازهای گرمایشی و سرمایشی نیز تغییر می‌کند؛ با درنظر گرفتن این موضوع نمی‌توان سیستم‌های تهویه صنعتی سالن‌ها را مدام به صورت دستی کنترل کرد. استفاده از فن‌های چند سرعته و یا سیستم حجم متغیر که بتواند بطور اتوماتیک دما و رطوبت سیستم تهویه صنعتی سالن را کنترل نماید یکی از موئلفه‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

بهترین سیستم تهویه مطبوع سالن های اجتماعات:

۱- سیستم تهویه مطبوع چیلر و هواساز و بویلر:
دراین سیستم که به صورت مجموعه‌ی سیستم تهویه مطبوع کار می‌کند چیلرها وظیفه ی تولید آب سرد وبویلر‌ها آب گرم را تولید می‌کنند، بخش‌های دیگر این سیستم هواسازها یا فن کویل‌ها هستند که می‌توانند هوای ورودی را فیلتر کنند و میزان رطوبت و دمای ورودی را تنظیم کنند.

۲- سیستم پکیج یونیت و بویلر:
یکی دیگر از سیستم‌های پرکاربرد پکیج یونیت است که ترکیبی از چیلر و هواساز دریک دستگاه است و اصول و روال کار مشابه آیتم ۱ است. مزیت این سیستم دقیقا یکپارچه بودن آن می‌باشد و نیاز به اجرا و اتصال دو دستگاه چیلر و هواساز نیست.

۳- سیستم ایرواشر (سرمایش تبخیری) :
این دستگاه‌ها همانند کولر های آبی عمل می‌کنند و می‌توانند سرمایش وگرمایش سالن‌ها را تامین کنند. برای تأمین سیستم گرمایشی نیاز است که دستگاه به پکیج یا بویلر متصل شود. از مزایای این دستگاه‌ها عدم نیاز به هواساز و هزینه‌ی متناسب است و از معایب آن این است که نمی‌توان رطوبت آن را دقیق کنترل نمود.

 

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط