غبارگیر صنعتی چیست؟

غبارگیر صنعتی چیست؟

غبارگیر صنعتی چیست؟

غبارگیر صنعتی دستگاهی است شامل هواکش صنعتی که به منظور جمع‌آوری گرد و غبار و ذرات ریز حاصل از فرآیندهای تولیدی و صنعتی در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. غبارگیر صنعتی بطور ویژه برای جمع آوری غبارات حاصل از فرآیندهای مختلف تولیدی در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

غبارات بسیار ریز تولید شده در محیط‌های گوناگون علاوه بر ایجاد اختلال در فرآیند تولید و عملکرد بهینه تجهیزات و ماشین آلات موجود می‌توانند به شکل منبع بیماری عمل کرده و سلامت افراد و کارکنان حاضر در محیط را به خطر بیاندازد. زیرا حجم این گرد و غبار یا ذرات ریز غالبا بالاست، اندازه ذرات بسیار کوچک است در نتیجه می‌توانند به داخل ریه نفوذ نمایند و حتی موجب آسیب به سیستم تنفسی گردد. در بعضی موارد این ذرات ریز سمی و آلاینده می‌باشند و غبارگیر صنعتی می تواند به ورودی محفظه‌های کاری متصل و غبارات تولید شده را قبل از انتشار در محیط جمع‌آوری نماید.

نام‌های متداول دیگر برای این دستگاه، غبارگیر خشک، دستگاه غبارگیر کیسه‌ای، دستگاه غبارگیر صنعتی و دستگاه غبار روب مرکزی می‌باشد.

کاربرد غبارگیر صنعتی در صنایع مختلف

غبارگیر صنعتی در جمع آوری غبارات حاصل شده از فرآیندهایی چون تراشکاری فلزات، صاف کاری فلزات برش پلاستیک و جوشکاری، برش چوب و فرآوری پودرهای شیمیایی قابل استفاده می‌باشد. بنابراین از این دستگاه کارآمد در صنایع هوا و فضا، تعمیرگاه‌های اتومبیل، کابینت سازی، صنایع شیمایی، صنایع الکترونیک، تولید شیشه، آزمایشگاه‌ها، صنایع فلزکاری، صنعت تولید کاغذ می‌توان استفاده نمود.

بازیابی کامل ذرات ریز آلومینیوم از ماشین های تراش و دستگاه های CNC، موجب به حداقل رساندن زمان نظافت محیط کار می‌گردد. دستگاه‌های غبارگیر صنعتی هم به صورت یک واحد متحرک تک کاربره قابل کاربرد بوده و هم به علت دارا بودن سرعت مکش بالا دارای قابلیت نصب انشعاب در دهانه مکش بوده و امکان کاربرد آنها بعنوان مکنده مرکزی برای مکش هم‌زمان گرد و غبار از بیش از یک نقطه موجود دارد. همچنین غبارگیر صنعتی با جلوگیری از نشست این ذرات بر روی ماشین آلات، می تواند آسیب به دستگاه را کاهش و طول عمر آنرا افزایش دهد. جمع‌آوری ذرات معلق سمی تولید شده در صنایع دارویی و بهبود سلامت محیط، دیگر کاربرد غبارگیر صنعتی می‌باشد.

ویژگی‌های غبارگیر صنعتی

اصلی‌ترین ویژگی غبارگیرهای صنعتی، سرعت بسیار بالای مکش آن‌ها می‌باشد. این ویژگی موجب مکش حجم زیادی از هوا و در نتیجه جمع‌آوری سریع غبارات محیط می‌شود. با افزودن یک انشعاب در دهانه مکنده، می‌توان غبارات را بطور همزمان از دو نقطه مکش نمود. پمپ مکش قدرتمند و بهره‌مندی از موتور توربینی بی‌نیاز به تعمیر و با عملکرد دائم کار از دیگر ویژگی‌های غبار‌گیر صنعتی می‌باشد.

آیتم‌های تأثیرگذار در عملکرد غبارگیر صنعتی

دارا بودن سیکلون به منظور انجام بهتر عملیات فیلتراسیون و جلوگیری از آسیب دیدگی فیلتر

سرعت مکش مناسب برای جمع‌آوری کامل گرد و غبار و ذرات شناور و انتقال آن به مخزن

سیستم فیلتراسیون کارآمد از لحاظ کلاس فیلتر، سطح فیلتراسیون و سیستم نظافت فیلتر برای جلوگیری از بازگشت غبارات به محیط و همچنین تناسب مشخصات فیلتر غبارگیر صنعتی با ویژگی‌های ذرات شناور از قبیل دما، آنتی استاتیک بودن و غیره.

سیستم فیلتراسیون قدرتمند این مکنده‌ها نیز موجب جمع‌آوری تمام ذرات و غبارات محیط می‌شود. این سیستم، از فیلتر‌های هپا تشکیل شده که با سطح فیتراسیون بالا، حجم زیادی از هوا را درون خود جای می‌دهند. همچنین امکان جمع نمودن ذرات ریز قبل از انتشار در محیط و در نقطه تولید، از دیگر امکاناتی است که توسط غبار گیر‌ها فراهم شده است.

عملکرد غبارگیر صنعتی

دستگاه‌های غبارگیر صنعتی نقشی حیاتی در نزدیکی ماشین‌آلات و تجهیزات فرآوری و در سالن‌های تولید ایفا می‌نمایند. با یک دستگاه غبارگیر صنعتی برخوردار از فیلتر مناسب، تقریبا تمامی تراشه‌ها و ذرات گرد و غبار‌ قابل جدا شدن می‌باشند. فرآیند جمع‌آوری گرد و غبار با اتصال مستقیم غبارگیر صنعتی به بخشی از دستگاه یا از طریق به خطوط انتقالی همانند هودهای صنعتی انجام می‌گیرد.

سیستم فیلتراسیون قدرتمند این مکنده‌ها نیز موجب جمع‌آوری تمام ذرات و غبارات محیط می‌شود. این سیستم، از فیلتر‌های هپا تشکیل شده که با سطح فیتراسیون بالا، حجم زیادی از هوا را درون خود جای می‌دهند. همچنین امکان جمع نمودن ذرات ریز قبل از انتشار در محیط و در نقطه تولید، از دیگر امکاناتی است که توسط غبارگیر‌ها فراهم شده است.

به عبارت دیگر غبارگیر صنعتی می‌تواند به کابین دستگاه متصل شده و تمامی گرد و غبار تولید شده درون کاربین را مکش کند. علاوه بر این غبارگیر صنعتی می‌تواند بصورت یک خرطومی منعطف به بخشی از دستگاه متصل شده یا بصورت کانالی ثابت نزدیک به محل ایجاد گرد و غبار قرار گرفته و همزمان با ایجاد گرد و غبار در همان نقطه آن را جمع آوری نماید. باید توجه داشت که تنها، ذرات ریز شناور در هوا توسط این نوع از مکنده‌ها قابل جمع‌آوری می‌باشند یعنی ذراتی که دارای حجم بالا و اندازه بسیار کوچک هستند. بنابراین دستگاه غبارگیر صنعتی دارای قدرت مکش کم و سرعت مکش بسیار بالا می‌باشد زیرا در جایی که لازم است مکش مواد از فاصله دورتر انجام گیرد، نیاز به افزایش قطر دهانه مکش می‌باشد، افزایش قطر دهانه مکش، افت سرعت حرکت هوا را به همراه دارد برای جلوگیری از این افت و انتقال کامل مواد جمع آوری شده به مخزن لازم است سرعت مکش غبارگیر صنعتی افزایش یابد.

هوای آلوده به گرد و غبار از طریق کانال ورودی دستگاه در قسمت هاپر بوسیله فن نصب شده در قسمت فوقانی به داخل دستگاه مکیده می‌شود بخشی از گرد و غبار در قسمت هاپر از هوا جدا شده داخل مخزن می‌ریزد ذرات ریزتر در سطح داخلی فیلتر می‌نشیند و هوای تمیز از قسمت دهش فن خارج می‌شود.

با خاموش کردن فن سیستم تمیز کننده فیلتر (ویبراتور)، به طور خودکار وارد مدار می‌شود و کیسه فیلترها تمیز می‌شوند تا دستگاه برای کار مجدد آماده شود.

مزایای استفاده از غبارگیر صنعتی

حذف هزینه طراحی، محاسبات کانال کشی و اجرای آن در صورت تغییر وضعیت استقرار ماشین آلات، دستگاه غبارگیر را می‌توان با کمترین هزینه از محلی به محل دیگر انتقال داد در صورتی که در سیستم مرکزی کل کانال‌کشی باید تغییر داده شود.

اجزاء تشکیل دهنده غبارگیر

کیسه فیلتر، سیستم تمیز کننده فیلترها (ویبراتور)، فن مکنده فشارقوی (ترجیحا ۲۸۰۰ دور در دقیقه) هاپر یا مخزن جمع‌آوری گرد و غبار با سیستم سریع و هوابندی ساده، امکان انتخاب چند ورودی هوا با قطرهای مختلف و تابلو فرمان مورد نیاز.

این روش کم‌هزینه و بدون نیاز به تجهیزات جانبی، کمپرسور یا تانک باد جهت تامین هوای شیر برقی است.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط