فیلتر هپا چیست ؟

فیلتر هپا چیست ؟

فیلتر هپا چیست ؟

معمولا صنایعی که نیازمند هوای پاک و عاری از هرگونه گرد و غبار و آلودگی هستند، هنگام خرید هواکش‌ها و هواسازهای صنعتی مستلزم خرید فیلترهای هپا هستند.

فیلتر هپا چیست؟
فیلتر هپا از بافته شدن نامنظم و کاملاً تصادفی الیاف فایبرگلاس، پوشال یا حصیر تولید می‌شود. قطر این الیاف بین ۰.۵ تا ۲ میکرون می‌باشد.

سه عامل اصلی و  مؤثر در جذب ذرات توسط فیلتر هپا شامل موارد زیر می‌باشد:
۱-قطر الیاف تشکیل‌دهنده فیلتر
۲- ضخامت کلی فیلتر
۳- سرعت عبور هوا از سطح فیلتر

ساختار فیلتر هپا

این فیلتر از جنس مواد پلیمری و الیاف با منافذ بسیار زیاد و ریز می‌باشد که اجازه عبور ذرات معلق بالاتر از ۰.۰۳ میکرون را نمی‌دهد. به عبارت دیگر اگر یک ورق یا لایه‌ای از این فیلتر در یک دستگاه باکس فیلتر بهداشتی قرار گیرد، به دلیل سطح تماس بسیار کم، میزان هوای تصفیه‌شده بسیار ناچیز می‌شود و همچنین منافذ خیلی زود به‌وسیله گردوخاک مسدود شده و می‌بایست فیلتر تعویض می‌گردد. با تا کردن این فیلتر به شکل آکاردئونی به جلو و عقب سطح بسیار بزرگی از فیلتر در فضای بسیار کوچکی قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب می‌توان مساحت بیشتری از ورقه‌ها را در یک فضای اندک جای داد. این همان روشی است که در طراحی فیلترهای هپا به کار گرفته شده‌ است.

منافذ الیاف‌های تشکیل‌دهنده فیلتر هپا تا ۰.۳ میکرون است و عملکرد جذب ذرات توسط فیلتر هپا مانند الک کردن یا غربال کردن نیست بلکه ذرات معلق به‌صورت شناور با جریان هوا و عبور از فیلتر در میان لایه‌های متعدد و مختلف فیلتر هپا به دام می‌افتد و برخلاف سایر فیلترها منافذ آن خیلی دیرتر مسدود می‌شود و مانع عبور جریان هوای سالم نمی‌شود. هدف استفاده از فیلتر هپا جذب ذرات فوق‌العاده ریز آلاینده است و طراحی آن به‌نوعی است که با سه روش هم‌زمان به این هدف دست پیدا می‌کند.

۱-مسدود کردن (interception):
ذرات کوچک‌تر از ۱۰۰ نانومتر، هنگام عبور هوا از لابه‌لای الیاف فیلتر به دام افتاده و به آن می‌چسبد ولی شعاع هوا با انعطاف، از فیلتر خارج می‌شود.

۲ –  گیر افتادن ذرات به علت تراکم بافت الیافی (Impact):
ذرات بزرگ‌تر از ۱ میکرون، به علت بافت بسیار متراکم فیلتر، در آن گیر افتاده و جریان هوا با حرکت از راه‌های باز میان فیلتر عبور می‌کند.

۳ انتشار و پراکندگی (Diffusion):
جهت حرکت ذرات ریزتر از ۱/۰ میکرون، به علت برخورد با مولکول‌های گازی به‌طور مداوم تغییر کرده و یک مسیر نامنظم را طی می‌کند که باعث کاهش سرعت آن‌ها می‌شود؛ این تأخیر، احتمال توقف و گیرکردن و نشست ذرات معلق را در فیلتر بالا می‌برد.

با توجه به عملکرد فیلتر هپا، این فناوری قادر به حذف مؤثر بو و گازهای شیمیایی موجود در هوا نیست چراکه گازهای شیمیایی و بخارات بدبو در اندازه و فاز مولکولی هستند و مولکول‌ها به‌راحتی از منافذ فیلتر هپا عبور می‌کنند. به همین دلیل اکثر دستگاه‌های تصفیه هوای مجهز به فیلتر هپا دارای فیلتر کربن اکتیو نیز هستند. در جاروبرقی‌ها حذف بو مطرح نیست و از فیلتر کربن استفاده می‌شود.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط