نقش مهم هواکش صنعتی در صنعت دارو سازی

نقش مهم هواکش صنعتی در صنعت دارو سازی

نقش مهم هواکش صنعتی در صنعت دارو سازی

درصد اندکی از صنایع بخصوص صنایع داروسازی باید بطور کاملا دقیق و مخصوصی از قوانینی که در نظام سلامت وجود دارد پیروی کنند؛ که البته دلیل خوبی پشت این سخت گیری‌ها وجود دارد.

هر دارویی که مصرف می‌کنید نقش بسیار موثری را در بدن ایفا می‌کند،به همین دلیل چنین صنایعی به هیچ عنوان تطبیق پذیری و انعطافی را در خط تولید ندارد و چون فشار بالایی را از سوی مشتریان و همچنین از سوی استانداردهای ایمنی سلامت باید تحمل کنند. باید خود را با قوانین مطابقت دهند. قوانین و استانداردهای سخت گیرانه‌ای نیز برای تهویه صنعتی، برای محیط کارشان وضع شده است و برای اینکار نیاز به یک مدیریت بسیار منعطف در مورد فیلتراسیون و تصفیه ذرات گرد و غبار دارند.

مدیران ایمنی این صنایع، با توجه به سرعت پیشرفت که در ساخت و تولید مواد دارویی و پیچیده شدن مواد مصرفی وجود دارد، هرگز نمی‌توانند اجازه دهند که ذراتی مانند گرد و غبار و… از کنترل خارج شود و در محیط کار پخش شوند. وجود ناخالصی در مواد دارویی نیز بسیار غیر قابل توجیه و پذیرش می‌باشد.

با توجه به موارد گفته شده بهترین دلیل برای سرمایه گذاری بر روی سیستم‌های تصفیه گرد و غبار در محیط کار به وسیله هواکش صنعتی، سلامتی کارکنان می‌باشد. نحوه بر خورد با گرد و غبار ایجاد شده در صنایع دارویی بسیار متفاوت نسبت به باقی صنایع می‌باشد. این اقدام و این ترکیبات به این دلیل مهم می‌باشند که می‌توانند براحتی بر فعالیت سیستم ایمنی و سلامت بدن تاثیر بگذارند و به صورت کاملا موثری فعال می‌باشند. این نوع غبار به عنوان یکی از پر مخاطره ترین غبار‌ها شناخته می شوند.

خطرات ناشی از عدم استفاده سیستم تصفیه (فیلتراسیون):

یک دارو برای اینکه بتواند به عنوان یک قرص، کپسول و … وارد بازار شود، برای تولید تعداد زیادی از فرآیند‌های خاص را پشت سر می‌گذارد و هر کدام از این فرآیند‌ها می‌تواند سبب ایجاد غبار قابل انتقال توسط هوا شود مقدار زیادی از این ترکیبات در حین فرآیند گردآوری و تولید دارو به وجود می‌آیند. حتی فرآیند پاکسازی وسایل و تجهیزات نیز می‌تواند سبب ایجاد ذرات معلق گرد و غبار شود و این مطلب را هر کسی که تا به حال از هوای فشرده استفاده کرده است می‌داند. بطور خلاصه در یک صنعت داروسازی فرآیندهای بسیار متعددی سبب ایجاد ذرات گرد و غبار می‌شود که باید تک تک این عوامل را جدی گرفت و حذف آن را در دستور کار قرار داد.

نکته بسیار مهم:

ایجاد گرد و غبار در صنعت داروسازی به عنوان یکی از نگرانی‌های بسیار جدی در این صنایع می‌باشد. در محیط کار گرد و غبار ایجاد شده می‌تواند براحتی در سرتاسر کارخانه پخش شود و این خالصی را در هر محصولی کاهش دهد و بدام اندازی این ذرات معلق در هوا قبل از رسیدن به خطوط تولید دیگر بسیار ضروری می باشد.

همچنین نگرانی بعدی در این کارخانجات مقدار تماس کارکنان با این غبار محسوب می‌شود. مواد دارویی می‌تواند دارای ترکیباتی همچون بی‌حس کننده‌ها، هورمون‌ها، ضدویروس و… ویا حتی تولید ویروس‌های جدید مانند کرونا باشند. تماس با این غبار می‌تواند سبب ایجاد حساسیت پوستی، خارش، سوزش، ایجاد اشکال در تنفس، ایجاد سم در بدن، اختلال در باروری، عکس العمل‌های آلرژیک و یا موارد بدتر نیز شود.

در کنار تمام موارد ذکر شده به عنوان نگرانی‌های این صنایع، مطابقت پیدا کردن با استانداردهای وضع شده توسط سازمان ایمنی و سلامت شغلی (OSHA) نیز نگرانی دیگری برایشان می‌باشد. بر همین اساس اوشا قوانین و مقرارت بسیار سخت گیرانه‌ای را برای تهویه صنعتی این گونه از صنایع در نظر گرفته است.

حدود فیلتراسون ذرات گرد و غبار در صنایع دارویی:

برای صنایع دارویی علاوه بر سازمان اوشا، سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا نیز قوانینی را وضع نموده است. سازمان اوشا در سال ۱۹۷۰ با عنوان اطمینان از ایمنی و سلامت کارگران ایجاد شد. اوشا تعداد بسیار زیادی استاندارد برای کیفیت هوای کارخانجات تعیین نموده است. این استاندارد بار قانونی را برای کارخانجات به همراه دارد که در صورت رعایت نشدن، سبب جریمه‌های مالی بسیار شدیدی خواهد شد.

همچنین سازمان غذا و دارو ایران نیز بر روی خروجی این صنایع و کیفیت محصولات آن‌ها و تاثیری که بر سلامت جامعه می گذارند متمرکز است . این استاندارد بدین منظور ایجاد شده است که اطمینان از نحوه فرآیند و نحوه بررسی این مواد در صنایع به سهولت انجام پذیرد. تخطی از این قوانین سبب ایجاد تعطیلی کارخانه و همچنین پرداخت جریمه‌های سنگین می‌باشد.

سازمان دیگری نیز حدود مجاز تماس برای تهویه صنعتی صنایع ترتیب داده است. این سازمان به نام (ACGIH) یا همان سازمان نظارت بر سلامت صنایع می‌باشد. بطور کلی خطوط مجاز معرفی شده در این استاندارد بسیار سخت گیرانه و محتاطانه نسبت به استاندارد اوشا می‌باشد.

شرکت مکنده دمنده تولید کننده برجسته انواع تجهیزات مربوط به سانتریفیوژ مکنده و دمنده، کانال‌های انتقال هوا همچینین فیلتراسیون صنعتی در کشور است؛ که می‌توانید با تماس با شرکت، بصورت رایگان اطلاعاتی را در مورد این تجهیزات به دست آورید و خرید خودرا ثبت کنید.

در مقاله بعدی بصورت تخصصی تری استانداردهای اشاره را مورد بررسی قرار می‌دهیم

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط