نکاتی در مورد دمنده های صنعتی

نکاتی در مورد دمنده های صنعتی

نکاتی در مورد دمنده های صنعتی

امروزه در بسیاری از صنایع، دمنده‌های صنعتی را فن یا هواکش صنعتی می‌نامند و هر دو دستگاه یعنی هواکش صنعتی و دمنده صنعتی، دستگاه‌های مکانیکی هستند که برای گردش هوا به کار گرفته می‌شوند. اما بدانید که دستگاه دمنده، هوا را فقط به منطقه‌ای خاص یا مشخص شده وارد می‌کند.

دمنده‌های صنعتی دستگاه‌هایی مکانیکی هستند که از اجزای سیستم گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع ساختمان‌ها هستند که معمولا در مکان‌ها و فرآیندهای صنعتی از قبیل حمل و نقل، تهویه، سرمایش، مکش هوا، خارج کردن هوا، مشعل‌ها و… که به جریان گاز نیاز دارند، به کار گرفته می‌شوند.

نحوه شناسایی دمنده های صنعتی بر اساس مواردی مانند نوع دمنده، ظرفیت جریان، ابعاد، حداکثر فشار عملیاتی، طراحی پورت و رتبه‌بندی الکتریکی، آمپر، ابعاد پروانه و … آن می‌باشد.

این دو دستگاه یعنی هواکش صنعتی و دمنده صنعتی در بیشتر وقت‌ها، به عنوان مترادف یکدیگر استفاده می‌شوند؛ زیرا هر دو دستگاه از نظر گردش و تهویه هوا مشابه هستند،  اما از لحاظ فنی کاملا با هم تفاوت دارند.

هواکش صنعتی دمنده یا دمنده صنعتی

تفاوت اصلی بین هواکش صنعتی و دمنده صنعتی بر اساس نحوه به گردش درآوردن هوا است.

انواع دمنده هوا بر اساس نوع عملکرد :

  • دمنده‌های سانتریفیوژی
  • دمنده‌های جابجایی مثبت

 

برای آن که دمنده صنعتی و کمپرسورها بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند، باید نحوه استفاده مناسب از آن‌ها را بدانید. اگر سیستم طرح‌بندی مناسبی داشته باشد، در هزینه‌ها صرفه‌جویی بیشتری می‌شود و کارآمدی سیستم نیز تا حد فراوانی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، بهتر است در حین لوله‌کشی، کانال کشی و نصب سیستم نیز مراقبت‌های لازم انجام شوند.

دمنده سانتریفیوژی

درواقع، کمپرسورها و هواکش‌ها پمپ‌های گاز هستند. با این که ساختار مکانیکی کنترل مایعات این دستگاه‌ها مقداری با هم متفاوت است، اصول عملکردشان با هم مشابه است؛ یعنی، گازها در آن‌ها فشرده می‌شوند که بخش زیادی از انرژی این فشرده شدن به شکل حرارت و گاز به هدر می‌رود. این اتفاق باعث محدود شدن عملکرد کمپرسور می‌شود، مگر این که فرآیند خنک‌سازی مناسبی اجرا شود. دستگاه‌های گازی مختلف را می‌توان بر اساس نسبت فشردگی یا کمپرس یعنی نسبت فشار نهایی P2 به فشار مکش P1 طبقه‌بندی کرد.

این نوع دمنده‌های صنعتی در محیط‌های صنعتی، برای مواردی مانند افزایش سرعت هوا و سایر گازها از پره‌ها یا پروانه‌های پرسرعت استفاده می‌کنند. به طوری که جهت پره‌های آن‌ها در چند نوع رادیال (شعاعی)، با انحنا به جلو و انحنا به عقب ساخته شده‌اند.

آن طور که قوانین وابستگی فن مشخص کرده‌اند در دمنده‌های سانتریفیوژی، یک درصد کاهش سرعت به همان اندازه موجب کاهش جریان خواهد شد.

از کاربردهای این نوع دمنده می‌توان به استفاده برای تأمین‌کنندگان احتراق هوا و سیستم‌های خشک‌سازی و سرمایش و همچنین استفاده برای کنترل گردوغبار، سیستم‌های نقاله هوایی، دستگاه‌های هوا دهی بستر سیال و … اشاره کرد.

انواع مختلفی از هواکش‌های سانتریفیوژ و آکسیال در این مجموعه قرار می‌گیرند که نسبت‌های جایگزینی هوای بالا اما نسبت فشردگی پایینی دارند. معمولاً این هواکش‌ها، از نوع سانتریفیوژی، آکسیال یا احیاکننده هستند.

از آنجایی که این تجهیزات کلیرانس داخلی نسبتاً بالایی دارند، فشار تخلیه‌شان فقط به چند اینچ آب محدود می‌شود. به‌طورکلی، این انواع برای مواردی به کار می‌روند که به حجم بالا اما کم‌فشار نیاز دارند، مانند تهویه مطبوع، کوره‌ها، خنک‌سازی فشار پایین، سیستم‌های خروج گردوغبار یا دود، انتقال پنوماتیک فاز باریک و… .

دمنده‌ جابجایی مثبت

از ابزارهای مکانیکی در این نوع دمنده‌ها، برای فشردن مایع استفاده می‌‌شود و در نتیجه، فشار و سرعت بر اساس نیاز افزایش می‌یابند ، این دمنده‌ جابجایی مثبت برخلاف طراحی دمنده‌های سانتریفیوژی که سرعت و فشار را از طریق پرتاب کردن آن‌ها به بیرون از طریق پروانه‌ها به واسطه‌ها منتقل می‌کند. در این دسته از دمنده‌ها، نوع ریشه یا لوب دوار شایع است که از دو روتور لوب دار با چرخش معکوس برای جابجا کردن مایع در میان دمنده استفاده می‌کند.

انواع دمنده صنعتی دو لوب یا سه لوب در این گروه دسته‌بندی می‌شوند. این دمنده‌ها در نسبت‌های فشرده‌سازی متوسط کارایی بیشتری دارند و در نسبت‌های فشرده‌سازی ۱/۱ تا ۲ بیشترین کارآمدی را دارند. و بیشتر در مواردی به کار می‌روند که در فشارهای تخلیه متغیر به میزان جریان نسبتاً ثابتی نیاز است. هنچنین برای ظرفیت‌های ۱۰ مترمکعب بر ساعت تا ۱۰ هزار مترمکعب بر ساعت برای فشارهایی تا ۱ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع در ساختارهای تک‌مرحله‌ای در بازار وجود دارد. این نوع دمنده صنعتی به‌طور گسترده‌ای در مواردی مانند حمل‌ونقل پنوماتیک، هوادهی در ETP، کارخانه‌های تولید سیمان، کارخانه‌های تصفیه آب برای شستشوی ثانویه فیلتر، کشت آبی، هوادهی و غیره به کار می‌روند و در بیشتر وقت‌ها، با استفاده از موتورهای الکتریکی مستقیماً جفت شده حرکت می‌کنند. اکثراً هم برای هوا دهی به سیستم فاضلاب، در حمل و نقل پنوماتیک، تقویت گاز، فلاش کردن فیلتر و تمامی صنایع پتروشیمی استفاده می کنند.

برای مشاوره رایگان و خرید دمنده‌های صنعتی با ما تماس بگیرید.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط