همه چیز در مورد اگزاست فن

همه چیز در مورد اگزاست فن

همه چیز در مورد اگزاست فن

اگزاست فن قالباً به عنوان فن خروجی شناخته می‌شود و عملکرد آن مثل سایر هواکش‌های صنعتی دیگر نیست، چرا که این هواکش، هوا را به سمت خود کشیده و از محیطی که در آن قرار دارد، هوا را خارج می‌کند. ساده ترین نوع اگزاست فن آن‌هایی هستند که در آشپزخانه‌های شما قرار می‌گیرند، البته باید بدانید نوع صنعتی آن قدرت بسیار بالاتر و بیشتری دارد.

 اگزاست فن:
اگزاست فن به طور معمول در دو حالت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از این حالت‌ها گردش هوا و دیگری خروج هوا است. اگر این فن‌ها برای گردش هوا مورد استفاده قرار بگیرند، هوا بعد از اینکه فیلتر شود یک بار دیگر به محیط باز می‌گردد. همچنین اگر از آن برای خروج هوا استفاده شود باید توجه داشته باشید که اندازه و میزان هوایی که خارج می‌شود توسط دستگاه های تهویه تأمین گردد. اگزاست فن دارای انواع مختلفی می‌باشد و هر یک از آن‌ها هم عملکرد متفاوتی دارند، که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

انواع اگزاست فن:
در بین انواع اگزاست فن سه تیپ آن بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از آن‌ها سقفی، دیگری اکسیال و سومی‌سانتریفیوژ می‌باشد. از نظر فن آن‌ها دارای محورهای فن محوری و سانتریفیوژ می‌باشند که قدرت هوادهی آن‌ها بسیار بالا است و به طور معمول برای اینکه هوای بسیار نامطبوع را از محیط خارج سازد مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن دست از اگزاست فن‌هایی که صنعتی هستند با نیروی برق کار می‌کنند، و باید به وسیله نیروی برق موتور را به چرخش درآورند تا پره های فن حرکت کند. این فن در بین انواع مختلفی که دارد باید بدانید کاربرد متنوعی هم دارد، به همین دلیل هر یک از آن‌ها هم دارای کاربردهای متنوعی هستند و در محیط‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

عواملی که در انتخاب اگزاست فن باید به آن توجه داشت:
بدون شک شما برای خرید هر وسیله صنعتی و یا … باید به عوامل متعددی توجه داشته باشید تا بهترین آن را خریداری کنید و مورد استفاده قرار دهید. در انتخاب اگزاست فن هم باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید و خرید خود را بر اساس آن عوامل انجام دهید. از جمله مهم‌ترین این عوامل عبارت می‌باشد از:
۱٫ نوع فن بسیار مهم می‌باشد و همانطوری که بیان نمودیم هر یک از آن‌ها ویژگی‌های متنوعی دارند و برای صنعت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
۲٫ ظرفیت مورد نیاز برای جابجا کردن هوا از دیگر عواملی می‌باشد که در زمان انتخاب اگزاست فن باید به آن توجه زیادی داشته باشید. به طور معمول ظرفیت این فن بر اساس متر مکعب مورد بررسی قرار می‌گیرد و خریداری می‌شود. 
۳٫ جنس و ابعاد پره‌هایی که در فن قرار می‌گیرد هم بسیار مهم می‌باشد، به ویژه زمانی که شما می‌خواهید فن آکسیال خریداری کنید، در واقع ابعاد این فن نسبت به دیگر فن‌ها مهم تر است.
۴٫ فشار استاتیکی که فن دارد هم عامل بسیار مهمی‌در انتخاب آن به شمار می‌رود. زمانی که می‌خواهید فن‌های سانتریفیوژ بکوارد خریداری کنید بیشتر باید به این مورد دقت داشته باشید.
۵٫ تک فاز و سه فاز بودن الکتروموتور اگزاست فن هم از دیگر عواملی می‌باشد که در زمان خرید این فن باید به آن دقت داشته باشید.


عوامل مهم در طراحی سیستم جابجایی هوا در اگزاست فن:

همانطوری که بیان نمودیم اگزاست فن یکی از مهم‌ترین وظایفی که دارد این است که هوا را باید جابجا کند، به همین دلیل شما زمانی که می‌خواهید از این فن‌ها برای محیط‌های صنعتی و یا … خود استفاده کنید باید به سیستم طراحی این فن‌ها برای هواکشی دقت داشته باشید. 

عوامل بسیاری در این مورد نقش دارد که آن‌ها عبارت می‌باشند از:
الف: سیستمی‌که در کانال کشی فن وجود دارد، رطوبتی که در محل نصب وجود دارد، باز و یا اسیدی بودن هوایی که عبور می‌کند، ضد جرقه و ضد انفجار بودن الکتروموتورهایی که در فن قرار دارد و شما می‌خواهید آن را در سیستم تهویه خود قرار دهید تا حد بسیار زیادی مهم تلقی می‌شود و باید به آن توجه داشته باشید.

ب: نوع اگزاست فن که شما انتخاب می‌کنید باید با کاربردی که می‌خواهد داشته باشد تطابق لازم را به وجود آورد. فن‌هایی که از نوع اکسیال هستند به طور معمول برای جابجا کردن هوا در بین محیط‌هایی که مجاور آن هستند و اختلاف فشار در آن کم است بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. فن‌هایی که سانتریفیوژ می‌باشند بیشتر برای هوادهی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند و فن‌های بکوارد برای مکان هایی که فشار بیشتر باشد مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد اگزاست فن از نوع سقفی بیشتر برای محیط‌های بزرگ و باز است و در آن محیط ها نصب می‌شود.

ج: در اگزاست فن منحنی عملکرد وجود دارد که این منحنی نشان دهنده میزان هوادهی فن می‌باشد  که در فشارهای مختلفی دارد. فن‌هایی که از نوع اکسیال هستند عملکرد بسیار بهتری دارند، ولی آن‌ها بیشتر برای فشارهایی که پایین می‌باشد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و محل تخلیه آن‌ها هم آزاد است.

 

اجزای ساختاری اگزاست:
اگزاست فن سانتریفیوژ از جمله مهم‌ترین و اصلی ترین فن‌های اگزاست به شمار می‌رود که شامل اجزای مختلفی می‌باشد. برای اینکه شما با اجزای آن آشنایی بیشتری داشته باشید در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم که عبارت می‌باشد از:

۱٫ حلزونی:
در این بخش پروانه قرار می‌گیرد و شما می‌توانید آن را تنظیم کنید، چرا که قابلیت تنظیم دارد، همچنین باید بدانید پوشش رنگ آن مناسب می‌باشد و به همین دلیل در شرایط متنوع دچار تغییر رنگ و یا فرسایش نمی‌شود. در واقع باید بدانید بخش حلزونی که پروانه های درون آن قرار می‌گیرند یکی از مهم‌ترین بخش های اگزاست فن به شمار می‌رود.

۲٫ پروانه:
قسمت اصلی که در ساختار اگزاست فن وجود دارد پروانه می‌باشد و هوا را می‌تواند در درون دستگاه به جریان بیندازد.

۳٫ الکتروموتور:
نیروی محرکه اگزاست فن الکتروموتورها می‌باشند، دقت داشته باشید که برند این قطعه باید بسیار عالی و معتبر باشد، چرا که بیشتر قدرت و زحمت دستگاه روی این قطعه می‌باشد و به همین دلیل باید بهترین و مناسب ترین نوع و برند آن را روی فن قرار دهند. زمانی که شما می‌خواهید این فن را خریداری کنید باید به درجه حفاظت الکتروموتور آن دقت بسیاری داشته باشد، هرچه که درجه آن بالاتر باشد بدون شک عمر آن هم بیشتر خواهد شد و به مدت طولانی تری برای شما کار خواهد کرد.

۴٫ صفحه برشی:
یکی دیگر از اجزای اگزاست فن صفحه برشی می‌باشد که آن شبیه یک صفحه می‌باشد و در قسمت دهانه خروجی فن آن را قرار داده اند. این صفحه یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر عهده دارد این است که اجازه بازگشت هوایی را که تخلیه شده است را به درون حلزونی نمی‌دهد و مانع عبور آن می‌شود. 

۵٫ شاسی کشی و صداگیرها و لرزه گیرها:
شاسی یکی دیگر از اجزای این فن به شمار می‌رود که آن را بر اساس وزن اگزاست فن و نوع آن طراحی می‌کنند در واقع شما باید بدانید زمانی که وزن فن بالاتر باشد فن هم تا حد بسیار زیادی تقویت می‌شود و همین مورد موجب می‌گردد که صدای زیادی هم از درون آن خارج نشود. در برخی از موارد برای اینکه صدای آن را کم کنند و کاهش دهند از باکس های سایلنت در درون فن استفاده می‌کنند. جنس این باکس‌های از گالوانیزه می‌باشد و با پوشش رنگی که دارد هرگز دچار فرسودگی و فرسایش نمی‌شود. همچنین باید بدانید صدای به وجود آمده از اگزاست فن را کاهش می‌دهد. 

۶٫ سیستم انتقال قدرت:
سیستم اتصال قدرت در اگزاست فن به دو صورت می‌باشد که یکی از آن‌ها اتصال فولی تسمه و دیگری به صورت اتصال مستقیم است. در هر دو صورت باید آن را خارج دستگاه نصب کنند تا هی درگیری و ارتباطی با هوای مکشی نداشته باشد. به طور کلی این بخش از اگزاست فن وظیفه مهمی‌را بر عهده دارد و می‌تواند قدرت دستگاه را تنظیم کند تا شما بر اساس کاربرد و عملکردی که از دستگاه می‌خواهید آن را تنظیم نمایید و مورد استفاده قرار دهید. سانتریفیوژ با توجه به افت فشار در سیستم باید در عملکرد منحنی وجود داشته باشند.

قیمت اگزاست فن:
هر وسیله صنعتی که شما خریداری می‌کنید باید بدانید که قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد و برخی از عوامل بسیار مهم هستند که در قیمت آن تاثیر زیادی می‌گذارند. قیمت اگزاست فن هم مانند بسیاری از وسیله های دیگر به عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از مهم‌ترین عواملی که در قیمت این فن نقش دارد و شما باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید عبارت می‌باشد از:

۱٫ جنس ورق بدنه فن بسیار عامل مهمی‌می‌باشد، چرا که برخی از آن‌ها دارای جنس عالی و با کیفیتی هستند و به همین دلیل قیمت بیشتری هم نیز دارند.

۲٫ نوع و جنس پروانه همانطوری که بیان نمودیم در اگزاست فن متنوع می‌باشد و به همین دلیل باید بدانید این عامل در قیمت آن هم تاثیر بسیاری می‌گذارد.

۳٫ ویژگی‌های به کار رفته شده در تولید نمودن فن بسیار مهم است، چرا که برخی از آن‌ها آپشن‌های بسیار بیشتری دارند و به همین دلیل باید بدانید قیمت آن‌ها هم تا حدودی بیشتر است، ولی برخی از آن‌ها آپشن های زیادی ندارند به همین دلیل باید بدانید قیمت آن‌ها هم چندان بالا نمی‌باشد.

۴٫ برند و مارک الکتروموتور که در اگزاست فن به کار رفته است هم عامل بسیار مهمی‌در قیمت این فن به شمار می‌رود. همانطوری که بیان نمودیم برند الکتروموتور باید از بهترین برندها باشد تا سال‌های سال برای صنعت شما کار کند، بر همین اساس اگر شما می‌خواهید بهترین برند را انتخاب کنید باید مقداری هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

۵٫ هر یک از انواع اگزاست فن ویژگی‌های مختلفی دارد و به همین دلیل شما باید بدانید هر یک از آن‌ها هم قیمت متنوعی دارند، برای خرید هر یک از آن‌ها باید به ویژگی‌هایی که دارد توجه داشته باشید و بدانید که هر یک از آن‌ها دارای قیمت متنوعی می‌باشد که شما باید هزینه متفاوتی را برای هر یک از آن‌ها پرداخت کنید و از آن استفاده نمایید. 

 

انتخاب اگزاست فن مناسب:
همانطوری که بیان نمودیم شما با ویژگی‌های اگزاست فن آشنایی کاملی به دست آوردید و به خوبی می‌توانید بهترین نوع آن را تشخیص دهید. اما نکته‌ای که در این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به آن توجه داشته باشید این است که شما مناسب ترین این فن را برای محیط مورد نظر خود انتخاب کنید. در واقع هر محیطی به یکی از فن‌های خاص و منحصر به فرد نیاز دارد که شما باید بر اساس نوع محیط خود اگزاست فن مناسبی را انتخاب کنید. اگر شما نمی‌توانید بهترین نوع آن را تشخیص دهید و نمی‌دانید کدام یک از آن‌ها برای محیط مورد نظرتان مناسب می‌باشد، بهتر است با شرکت مکنده دمنده مشورت کنید تا یکی از بهترین انواع آن را به شما معرفی کنیم و شما از آن استفاده کنید. بر این اساس شما می‌توانید یکی از بهترین انواع آن را که برای محیط شما مناسب تر است را مورد استفاده قرار دهید.هایی که در این فن قرار می‌گیرند بسته به اینکه در کدام یک از فن‌هایی اگزاست هستند دارای انواع مختلفی می‌باشند. یکی از آن‌ها بکوارد شعاعی می‌باشد که خود به تنهایی چهار دسته است و هر یک از آن‌ها کاربرد و قدرت مختلفی دارد. شما بسته به اینکه فن مورد نظر خود را برای چه مکانی می‌خواهید به کار ببرید، پروانه آن هم در آن فن قرار داده شده است تا عملکرد خوبی داشته باشد. 

فقط کافی است با ما تماس بگیرید.

 

منبع: کولاک فن

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط