همه چیز در مورد تعویض فیلتر‌های هواساز

همه چیز در مورد تعویض فیلتر‌های هواساز

همه چیز در مورد تعویض فیلتر‌های هواساز

تعویض فیلترهای هواساز یکی از مهم‌ترین موارد در بهبود عملکرد و استفاده حداکثری از راندمان دستگاه هواساز می‌باشد. در این مقاله به صورت کامل در خصوص زمان و مزایای تعویض این فیلترها برای شما صحبت خواهیم کرد.
تعویض فیلتر های هواسازیکی از راهکارهای مناسب برای بهبود بهره‌وری استفاده از این سیستم تهویه مطبوع است. AHU دستگاهی است که دما و رطوبت مورد نظر شما برای محیط‌های اداری و یا خانگی را تنظیم می کند و به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از فیلترهای چند مرحله‌ای، هوای پاک و تمیز را به خانه خود بیاورید و تنفس کنید. در این مطلب قصد داریم تا در خصوص تمامی جزئیات مربوط به تعویض فیلترهای هواساز با شما صحبت کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. 

ضرورت تعویض فیلترهای هواساز 

دستگاه هواساز یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین دستگاه‌های طراحی شده در تهویه مرکزی سیستم‌های تهویه مطبوع و گرمایش و سرمایش مراکز کوچک و بزرگ در جهان است. این دستگاه به دلیل مزایای مهمی که در تصفیه هوا دارد در مراکز مختلف مانند بیمارستان‌ها نیز قابل استفاده است و یک دستگاه ویژه به حساب می‌آید. AHUبا توجه به فیلترهایی که در چند مرحله در ورودی و خروجی هوای آن نصب می‌شود، می تواند تا آلودگی‌های موجود در هوای ورودی به ساختمان و محیط را تا حد زیادی کاهش دهد. این مزیت ویژه باعث می‌شود تا این سیستم با توجه به توان و ظرفیت‌های مختلف عملیاتی که دارد، در مناطق مختلف جهان به عنوان یک سیستم استاندارد حتی برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی شناخته شود. دستگاه هواساز نیز مانند سایر دستگاه‌های تهویه مطبوع در فواصل زمانی مختلف نیاز به سرویس و پاکسازی دارد. فیلترها و کویل‌های این دستگاه باید به صورت منظم تمیز و پاکسازی شوند تا شما بتوانید نسبت به عملکرد حداکثر و رسیدن به راندمان بالای کل سیستم تهویه مطبوع HVAC، اطمینان داشته باشید. 

عوارض عدم تعویض فیلترهای هواساز

تعویض نکردن فیلتر‌های آلوده در دستگاه هواساز می‌تواند مشکلات و معضلات زیر را برای سیستم پیش بیاورد:

  • فیلترهای آلوده و کثیف می‌توانند تا انرژی مورد نیاز برای فن دستگاه را بیشتر کنند. 
  • فیلترهای کثیف می‌توانند حجم هوای درخواستی در سیستم را کاهش دهند که این خود یک عامل مهم در ایجاد اختلال در سیستم‌های تهویه مطبوع می‌باشد. این خفگی به وسیله ذرات و اضافاتی ایجاد می‌شود که فیلترها در طول زمان به خود جذب می‌کنند. 
  • فیلترهای کثیف و قدیمی همچنین می توانند باعث کاهش شدید کیفیت هوای ورودی به سیستم شوند. در چنین شرایطی امکان ورود گرد و غبار و باکتری‌ها و ذرات ناسالم به محیط بالا می‌رود و هوای آلوده به ساختمان وارد می‌شود. 

مزایای تعویض فیلترهای هواساز 

تعویض به موقع و منظم فیلترهای دستگاه هواساز می تواند مزایایی برای شما داشته باشد. از جمله:

  1. کاهش هزینه‌ها: پس از تعویض فیلترهای هوا، سیستم شما در حالت عادی عملکرد خود قرار می‌گیرد و شما می‌توانید تا اضافه بارها و سایر موارد همچون مصرف بیشتر انرژی را از سیستم خود حذف کنید. 
  2. مزایای زیست محیطی: کاهش مصرف انرژی همواره تاثیرات مثبتی را بر محیط زیست می‌گذارد و باعش کاهش فرآیندهای مختلف در طبیعت برای دریافت انرژی می‌شود. همچنین تعویض فیلترهای هوا در این دستگاه باعث می‌شود تا هوای تمیز و تصفیه شده به محیط شما وارد شود. 
  3. مزایای بهداشتی: هوای تمیز تر به معنای ورود کمتر ذرات آلاینده و باکتری‌های مضر به محیط است. این مورد زمانی بسیار اهمیت پیدا می‌کند که ساختمان مد نظر یک بیمارستان است و یا بیماران تنفسی در آن حضور دارند.

چه زمانی باید نسبت به تعویض فیلترهای هواساز اقدام کنیم؟

به صورت کلی ۳۰ درصد از پیش فیلترهای موثر در سیستم G3/G4 و یا MERV7/8نیاز به تعویض و یا پاکسازی ماهانه دارند. انواع فیلترهای هواساز از نوع فلزی را می توانید به صورت دوره ای تمیز کرده و مجددا استفاده نمایید. ۹۰ درصد فیلترهای خروجی یا نهایی G7/G8 یا  MERV 13/14نیز نیاز به تعویض در فواصل زمانی هر ۶ ماه و یا حداکثر هر یکسال دارند. البته نکته مهم میزان آلودگی هوای محیط است که می تواند  این زمان‌ها را جا به جا کند. همچنین در صورتی‌ که فیلترهای نهایی و پیش فیلترها به صورت منظم تعویض شده یا پاکسازی شوند، می‌تواند فیلترHEPA را به مدت هر سال یک بار و یا بیشتر بازرسی و تعویض کرد. 

برای مشاهده و خرید انواع فیلترهای بهداشتی اینجا کلیک کنید.

منبع: کولاک فن

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط