همه چیز راجع به هواکش گلخانه‌ای (قسمت ۲)

همه چیز راجع به هواکش گلخانه‌ای (قسمت ۲)

همه چیز راجع به هواکش گلخانه‌ای (قسمت ۲)

در مقاله قبلی بخشی از ضرورت استفاده از هواکش گلخانه‌ای در گلخانه را بررسی کردیم و اکنون نوبت قسمت دوم است.

هواکش گلخانه‌ای

هواکش گلخانه‌ای مهم ترین بخش از یک گلخانه موفق است و انتخاب و نصب درست آن موجب بازدهی بالا و کاهش مشکلات گلخانه می‌شود. بدون تهویه مناسب، گلخانه‌ها و گیاهان آن مستعد ابتلا به بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها هستند. به همین دلیل هواکش گلخانه‌ای چهار هدف اصلی در گلخانه دارد. اول از همه، به تنظیم درجه حرارت داخل گلخانه کمک می‌کند. هواکش گلخانه‌ای همچنین تضمین می‌کند که گیاهان مقدار زیادی هوای تازه دریافت کرده و از آن برای فتوسنتز استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تهویه مناسب مانع از آلودگی گیاهان به آفات شده و به گرده افشانی در گلخانه کمک شایانی می‌کند. اگر در هر یک از زمینه‌های بالا دچار مشکل هستید، انتخاب هواکش گلخانه‌ای مناسب می‌تواند به شما در حل مشکل کمک کند.

نقش هواکش گلخانه‌ای در کنترل درجه حرارتی

بدون استفاده از هواکش صنعتی مناسب، هر گلخانه‌ای حتی در هوای نسبتاً سرد نیز می‌تواند خیلی گرم شود. ممکن است باور کردنی نباشد اما معمولاً گیاهان گلخانه ای بیشتر از اینکه از سرما بمیرند از گرمای بیش از حد گلخانه می‌میرند و پژمرده می‌شوند. بسیاری از گیاهان نسبت به گرما بسیار حساس بوده و یا پژمرده می‌شوند، دیگر رشد نمی‌کنند و یا می‌میرند. وجود دریچه‌ها برای جریان هوا در تمام گلخانه ها به از بین رفتن طبیعی گرما کمک خواهد کرد و موجب تهویه طبیعی هوا خواهد شد اما این مورد در هوای عادی و یا گیاهان غیر حساس کاربردی خواهد بود و برای دیگر شرایط قطعا باید هواکش گلخانه‌ای تهیه کنید. اگر گرما در گلخانه شما به یک نگرانی مهم تبدیل شده، تهیه یک هواکش صنعتی خروجی که هوا را از گلخانه خارج می‌کند و هوای تازه را به داخل می آورد، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. استفاده از یک سردکننده تبخیری به همراه یک هواکش صنعتی خروجی بهترین راه برای خنک کردن گلخانه شما در هوای گرم است.

نقش هواکش گلخانه‌ای در تهیه هوای تازه

تمامی گیاهان به منظور فتوسنتز به دی اکسید کربن نیاز دارند. اگر هوا به خوبی در گلخانه شما جریان نداشته باشد، گیاهان دی اکسید کربن لازم برای تولید قندهایی نخواهند داشت که آنها را به عنوان مواد غذایی استفاده می‌کنند. گلخانه نیاز به دریچه های هوا دارد تا اجازه دهد هوای تازه وارد شود، اما در کنار آن باید نوعی هواکش گلخانه‌ای وجود داشته باشد تا هوا را در گردش نگه دارد و اطمینان حاصل شود که هوای مورد نیاز به تمام گیاهان گلخانه خواهد رسید.

نقش هواکش گلخانه‌ای در تهیه مقابله با آفات

بسیاری از مردم نمی‌دانند که تهویه مناسب چگونه موجب دفع آفات از گلخانه خواهد شد. نه تنها تهویه نامناسب باعث بیماری گیاهان و گرفتار شدن آن ها به آفات مختلف خواهند شد، بلکه بسیاری از آفات نیز به راحتی گلخانه شما را پیدا خواهند کرد و به دلیل گردش هوای نادرست به راحتی وارد آن خواهند شد. با قرار دادن هواسازهای صنعتی در نزدیکی گیاهانی که در معرض آفاتی مانند حشره سفید قرار گرفته‌اند، می‌توانید این موجودات مزاحم را به طور کامل از گلخانه خود به بیرون بریزید.

نقش فن گلخانه ای در ارتباط با گرده افشانی

در طبیعت، باد دائماً باعث گرده افشانی می‌شود. از آنجا که باد به طور طبیعی در گلخانه شما جریان ندارد، استفاده از هواکش گلخانه‌ای مناسب برای به جریان انداختن هوا بسیار مهم است. هوای در حال حرکت به آرامی گیاهان را لرزانده و به آن‌ها اجازه می‌دهد گرده افشانی کنند. این امر مخصوصاً در گیاهانی نظیر گوجه فرنگی که خود گرده افشان هستند، بسیار مهم است. اگر متوجه شدید که گیاهان مورد علاقه شما محصول نمی‌دهند نشان دهنده این امر است که باید جریان هوا را در گلخانه خود افزایش دهید. فشار آرام ناشی از جریان هوا بر روی گیاهان باعث تشویق آن‌ها به تقویت سیستم‌های ساقه و ریشه می‌شود و سلامت کلی گیاهان را بهبود می‌بخشد. همچنین ممکن است در کنار هواکش گلخانه‌ای از گرده افشانی دستی نیز برای افزایش گرده افشانی استفاده کنید که این به شرایط و اندازه گلخانه بستگی دارد.

انتخاب هواکش گلخانه‌ای مناسب

هواکش صنعتی یک راه مهم برای کمک به کاهش درجه حرارت و بهبود کلی گلخانه است. در بهترین شرایط هواکش صنعتی باید در کنار سقف گلخانه و در مقابل درب نصب شود. اگر شکل گلخانه اجازه نمی‌دهد که فن خروجی نصب کنید، حتماً از فن های گردش هوای مناسب استفاده کنید.

برای مشاوره رایگان، طراحی، خرید و نصب سیستم هواکش صنعتی گلخانه‌ای با ما تماس بگیرید.

منبع: خزرفن

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط