کاربردهای هواکش صنعتی

کاربردهای هواکش صنعتی

کاربردهای هواکش صنعتی

هواکش‌های صنعتی بر اساس کاربرد به پنج گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

۱-    هواکش‌های آکسیال یا محوری (Axial flow fans )

۲-    هواکش‌های سانتریفوژ (Centrifugal fans)

۴-    هواکش های پشت بامی یا سقفی (Roof ventilators)

۵-    جت فن‌ها (Jet fans)

 

کاربرد هواکش‌های آکسیال یا محوری:

هواکش‌های اکسیال بیشترین استفاده را نسبت به دیگر هواکش‌ها به خود اختصاص داده‌اند زیرا این هواکش‌ها می‌توانند هوای گرم، آلوده و گازهای خورنده را از تونل‌ها،کارخانه‌ها، کارگاه‌های جوشکاری، کارگاه‌های ریخته‌گری، فضاهای داخل کوره، آزمایشگاه‌ها ،فروشگاه‌ها، ساختمان‌های مسکونی و… انتقال دهند. البته باید در نظر داشت که هواکش‌های آکسیال نسبت به فن‌های دیگر فشار کمتری را تولید می‌کنند.

کاربرد هواکش‌های سانتریفوژ:

هواکش‌های سانتریفوژ برای تهویه و تخلیه هوای معمولی یا حاوی گرما، غبار، آلودگی و جابجایی هوا یا گازهای حاوی مواد شیمیایی خورنده و یا ساینده، سیرکولاسیون هوای داغ کوره‌ها، انتقال غبار و دوده‌، گرانول، پوشال‌های چوب و یا هر نوع مواد دیگری که در سیستم‌های انتقال مواد به شکل الیاف می‌باشند مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توچه به ایجاد فشار استاتیکی در هواکش‌های سانتریفیوژ گزینه بسیار مناسبی برای تخلیه هوای کانال‌های انتقال هوا می‌باشند.

کاربرد هواکش‌های پشت بامی یا سقفی:

هواکش‌های پشت بامی یا سقفی برای تهویه هوای داخل ساختمان بکار می‌روند. این نوع از فن‌ها را می‌توان روی ساختمان‌های زیادی مشاهده کرد و به این دلیل که با کانال‌های کوتاه و یا بدون کانال نصب می‌شوند و فضای داخل ساختمان را اشغال نمی‌کنند تا حدودی رایج می باشند.

کاربرد جت فن‌ها:

جت فن‌ها به دلیل ایجاد فشار استاتیکی بالا و قدرت پرتاب باد بالا بیشتر در تونل‌ها، پارکینگ‌ها، حفاری‌ها و… کاربرد دارند. این نکته را نیز باید در نظر داشت که با توجه جابجایی هوای بالا و قدرت پرتاب باد، صدای زیادی تولید می‌نماید که برای سالن‌هایی مانند آمفی تأتر، سالن نمایش و سخنرانی مناسب نیستند.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط