جت فن چیست ؟

جت فن چیست ؟

جت فن چیست ؟

جت فن دسته‌ای از فن‌های محوری (آکسیال) می‌باشد که به دلیل استفاده از آلیاژ مخصوص پروانه و فرم خاص بدنه، قادر هستند با سرعت بالا حجم هوای زیادی را در فشار استاتیکی بالایی جابجا نماید. این ویژگی جت فن موجب شده است که در شرایطی که نیاز به هوادهی زیاد در فضای کم می‌باشد از آنها استفاده گردد. (مانند پارکینگ‌ها و تونل‌ها)

قطعات جت‌فن:

الکتروموتور:

الکتروموتور بخش اصلی محرک سیستم جت فن‌ می‌باشد و وظیفه آن به حرکت درآوردن پروانه است.

کیفیت بالای الکتروموتورها، توانایی آن‌ها در زمینه تحمل بار مداوم، گرما و شرایط محیطی خاص موجب بالا رفتن قیمت آن می‌گردد.

پروانه اصلی:

پروانه در جت‌ فن وظیفه تأمین جریان هوای مورد نیاز را دارد. با توجه به سرعت بالا، فرم آن نقش به سزایی را در بالا رفتن کارایی جت فن دارد.

بدنه: بدنه جت فن‌ها نقش اصلی را به عنوان شاسی نگه دارنده تجهیزات و همچنین محافظ کلیه قطعات ایفا می‌کند. بسته به نوع جت فن این امکان در برخی از انواع جت فن‌ها وجود دارد که ورودی و خروجی جت فن‌ها قابلیت تغییر زاویه داشته باشند. این تغییر زاویه به سیستم کنترل اجازه می‌دهد که تهویه مناسب را در شرایط مختلف اقلیمی مهیا نماید. به جت فن‌هایی که قابلیت تغییر جهت جریان هوای خروجی را با تغییر حالت در بدنه دارند Banana fan یا جت‌فن موزی شکل گفته می شود.

نحوه انتخاب جت فن

انتخاب جت فن در تهویه تونل، تهویه صنعتی، تهویه پارکینگ و … در ابتدا نیازمند محاسبات و شبیه‌سازی‌های سیالاتی است. در این مرحله که مرحله طراحی است، شرکت مکنده دمنده می‌بایست بر اساس اطلاعات اولیه ارائه شده از سوی کارفرما، ابتدا میزان هوای مورد نیاز محاسبه می‌گردد و سپس با توجه به محل مورد نظر، نسبت به شبیه‌سازی جریان هوا و در نهایت انتخاب جت‌فن مناسب اقدام نماید. در پایان این مرحله و به منظور انتخاب جت‌فن باید موارد ذیل را در هنگام استعلام خرید یا تهیه اسناد مناقصه جت‌فن در نظر گرفت:

دبی هوای جت‌فن یا میزان هوادهی آن (روش محاسبه دبی)

میزان اختلاف فشار قابل ایجاد، توسط جت‌فن در دبی مورد نظر

توان موتور، دور موتور و کلاس عایقی مورد نظر موتور (IP) با توجه به شرایط محیطی

جنس بدنه و مشخصات ابعادی جت‌فن و جانمایی

میزان صدای تولیدی توسط جت‌فن و الزامات محیطی HSE

محل نصب و شرایط محیطی و اقلیمی

 کاربری و نحوه استفاده جت فن

در نظر نگرفتن هریک از این موارد می‌تواند با توجه به هزینه‌های بالای خرید جت‌فن، موجب گردد تهویه به نحو مناسب صورت نپذیرفته و یا سیستم تهویه از لحاظ توان مصرفی و نحوه عملکرد مطلوب نباشد. توجه به این نکته ضروری است که با در نظر گرفتن فرآیند طراحی در کل پروژه و انجام شبیه‌سازی مناسب می‌توان تا ۲۵% از هزینه‌های کلی طرح را بدون تغییر در کیفیت تهویه، کاهش داد.

جهت آشنایی بیشتر با جت‌فن‌های شرکت مکنده دمنده و بررسی اطلاعات فنی (اینجا) کلیک کنید.

نظرات (۳)

  1. Avatar
    هواکش صنعتی مرداد ۳۱, ۱۳۹۸

    مطلب خوبی بود .من چطوری میتونم با شما ارتباط حضوری برقرار کنم؟قصد داشتم محصولی ازتون تهیه کنم

    1. Avatar
      مدیریت سایت شهریور ۲, ۱۳۹۸

      سلام
      روز بخیر
      از قسمت تماس با ما تماس بگیرید.

  2. Avatar
    Rostam بهمن ۲۷, ۱۳۹۸

    سلام لطفا دوستان اگر کسی قیمت اجرای کامل شامل نصب پیش.راه اندازی دارد جت فن پارکینگ دارد راهنمایی کند ممنون میشم

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط