جدال بین هواکش آکسیال و فن سانترفیوژ

جدال بین هواکش آکسیال و فن سانترفیوژ

جدال بین هواکش آکسیال و فن سانترفیوژ

از میان طیف گسترده طرحهای هواکش‌های صنعتی با ساختار فنهای امروزی، دو نوع فن آکسیال و فن سانترفیوژ جایگاه و محبوبیت ویژه‌ای دارند. این دو فن با کاربردهای فراوان و در عین حال ساختاری ساده و قیمتی مناسب طراحی، تولید و عرضه می‌گردد؛ اگرچه فن آکسیال و فن سانترفیوژ دارای شباهت‌هایی هستند؛ اما به دلیل تفاوت‌های آشکار آن‌ها است که این دو فن از یکدیگر متمایز شده‌اند و برای هر کدام جایگاه ویژه‌ای در جمع فن‌ها باز شده است.

 از آنجا که هر دو فن آکسیال و فن سانترفیوژ دارای کاربردهای بسیاری در سطح وسیعی از صنایع می‌باشند؛ لذا مقایسهی شباهت‌ها تا تفاوت‌های ساختاری این دو فن می‌تواند برای بسیاری از فعالان صنعتی مفید واقع بشود. از این رو در بیانی ساده و مختصر به تشریح ویژگی‌ها، تفاوت‌ها و کارکردهای دو فن آکسیال و سانترفیوژ خواهیم پرداخت.

مختصر آشنایی با هواکش آکسیال

هواکش آکسیال یک نوع فن با هدف مکیدن هوای داخل فضاهای بسته می‌باشد. فن آکسیال را همراه با طرح‌های گوناگون در پره‌ها می‌سازند. طرح‌هایی همچون پره‌های پدالی شکل، دالی شکل و زاویه متغیر و…

 اگرچه اصول کارکرد فن آکسیال در مکیدن هوا می‌باشد؛ اما می‌توان از آن در تکمیل فرآیند تهویهی هواسازها نیز استفاده کرد. در مواردی که باید هوا در یک سیکل بچرخد نیز کارایی دارد. از فن آکسیال در سرمایش کندانسورها و فن‌های سردخانه‌ای نیز استفاده می‌شود. در فن آکسیال پره‌ها حول محور می‌چرخند. در این حالت، هوا در جهتی به موازات محور به سمت داخل فن کشیده شده و سپس همراه با فشار بالا از سمت دیگر فن خارج خواهد شد.

مختصر آشنایی با فن سانترفیوژ

فن سانترفیوژ را با نام فن حلزونی نیز می‌شناسند. این فن برای اولین بار به سال ۱۸۳۲ و توسط یک ستوان ارتش روسیه ابداع شد. فن سانترفیوژ در جابه جایی گازها در فضاهای بسته کارایی بالایی دارد. از انواع فن سانترفیوژ می‌توان به مدل پروانه مایل به جلو، پروانه مایل به عقب، رادیال و درون خطی اشاره کرد.

در فن سانترفیوژ درست عکس فن آکسیال جریان باد تولید شده بر محور دمنده عمود است. از این رو این فن توانایی تولید باد با فشار بالا؛ اما سرعت جریان کم را دارا میباشد.

مقایسه کارکرد فن آکسیال و فن سانترفیوژ

فن سانترفیوژ در تولید فشار بالای باد بسیار موفق است و می‌تواند در خروجی خود حجم بسیار بالایی از هوا را داشته باشد. از این رو به جهت کاربردهای پرفشار مناسب است. لیکن این فشار بالای باد را همراه با یک سرعت به نسبت پایین تولید می‌کند. از این رو از فن سانترفیوژ به جهت مصارفی مانند خنک سازی محیط‌ها استفاده نمی‌شود. از جمله مصارف عمده در فن سانترفیوژ می‌توان به استفاده در  تهویه ی مطبوع سیستم‌ها با هدف خشک سازی اشاره کرد. از آنجا که تمامی ‌قسمت‌های متحرک در داخل محفظه قرار دارند، به خوبی می‌توان از فن سانترفیوژ با هدف فیلتراسیون بهره برد. این کاربرد انواع فن سانترفیوژ را کاملا مناسب به جهت انواع هواساز‌های‌هایژنیک خواهد کرد؛ اما فن آکسیال توان تولید حجم بالایی از باد در کنار فشار پایین را دارد. از این رو در کارکردهای عمومی‌بسیار مفید خواهند بود. عمده کارکرد فن آکسیال در خنک سازی محیط‌های بزرگ و یا تکمیل پروسه ی هواسازها می‌باشد.


شرکت مکنده دمنده نیز با توجه به مهارت های تخصصی از مشاوره، محاسبه، طراحی و نصب و راه اندازی کلیه‌ی سیستم‌های تهویه صنعتی به خوبی می‌تواند شما را در زمینه‌ی کارکرد تا انتخاب انواع فن آکسیال و فن سانتریفیوژ راهنمایی نماید.

برای دریافت مشاوره رایگان همین الان تماس بگیرید.

 منبع: کولاک فن

 

 

 

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط