سیستم تهویه آشپزخانه صنعتی

سیستم تهویه آشپزخانه صنعتی

سیستم تهویه آشپزخانه صنعتی

در این مقاله قصد بررسی سیستم تهویه آشپزخانه‌های صنعتی و رستوران‌ها را داریم.

تجهیزات مورد نیاز:
–  فن سانتریفیوژ مکنده (اگزاست فن)
– فن سانتریفیوژ دمنده (هواساز)
–  هود
–  کانال کشی
فن سانتریفیوژ مکنده (اگزاست فن)

هواکش‌های مورد استفاده در آشپزخانه‌های صنعتی به دو گروه هواکش‌های سانتریفیوژ فوروارد و هواکش‌های سانتریفیوژ بکوارد تقسیم بندی می‌شوند.

با مراجعه به این صفحه می‌توانید انواع آن را مشاهده کنید.

هوای خروجی آشپزخانه‌های صنعتی آغشته به چربی و دود است به همین علت نمی‌توان از هواکش سانتریفیوژ فوروارد استفاده نمود زیرا فاصله بین بالک‌های پروانه کم بوده و پر از چربی می‌شوند و پس از گذشت چند ماه کارایی فن را به صفر نزدیک می‌رساند. در صورتی که از این نوع هواکش برای مکش هوا استفاده می‌شود، می‌بایست پروانه فن بصورت ماهانه، با مواد مخصوص و بوسیله فرد متخصص شست و شو شود.

به همین علت هواکش سانتریفیوژ فورواردی برای تخلیه هوای آشپزخانه‌های صنعتی پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است از هواکش سانتریفیوژ بکوارد استفاده نمود.

اما دو سوالی که بسیاری از مشتریان از ما می‌پرسند را بازگو می‌کنیم:

  • برای تهویه آشپزخانه‌های صنعتی هواکش با بدنه گالوانیزه بهتر است یا با بدنه آهنی ؟

پاسخ این سوال بسته به طول عمر آشپزخانه شماست. در صورتی که برنامه‌ریزی شما کوتاه مدت باشد و نهایتاً تا ۳ سال آینده امکان تغییر کاربری دارید، قطعاً دستگاه گالوانیزه پیشنهاد می‌شود. زیرا این دستگاه‌ها دارای طراحی بسیار ساده و قیمتی پایین‌تر از دستگاه های آهنی هستند. اما به همان نسبت دارای دوام کمتری نیز هستند. به دلیل اتصالات مکانیکی، بر اثر لرزش و تحرکات اجتناب ناپذیر دستگاه در طولانی مدت، این اتصالات امکان ازهم گسیختگی دارند. بنابراین برای برنامه‌ریزی طولانی مدت، سیستم آهنی با وجود قیمت بالاتر ارجعیت بیشتری دارد.

  • در مورد عملکرد فن‌ها و سیستم انتقال نیرو کدام یک پیشنهاد می شود؟

الف- سیستم‌های غیر مستقیم (پولی تسمه)
ب- سیستم‌های مستقیم

در زمانی که حرارت خروجی بسیار بالا باشد یا نیاز به تخلیه هوای بیشتری نسبت سایز دستگاه داشته باشیم، از سیستم‌های غیر مستقیم استفاده می‌گردد.
البته باید در نظر داشت که دستگاه‌های پولی تسمه علاوه بر قیمت بالاتر، نیازمند تعمیرات پیشگیرانه و نگهداری نیز هستند که البته این مورد با بازدیدها و روغن‌کاری‌های دوره‎ای قابل برطرف شدن است.
در صورت استفاده از سیستم‌های پولی تسمه‌ای، استفاده از کاورهای محافظ برای دستگاه الزامی است. این کاورها علاوه بر محافظت از تجهیزات در مقابل عوامل طبیعی، کاربرد ایمنی نیز دارد و از ورود آسیب‌های جدی به کاربر جلوگیری می‌کند.

فن سانتریفیوژ دمنده (هواساز)
متأسفانه در بسیاری از آشپزخانه‌های صنعتی، تأمین هوای تازه نادیده گرفته می‌شود. زیرا مکشی انجام نخواهد شد مگر این‌که هوایی برای مکیده شدن وجود داشته باشد و این هوا می‌بایست از خارج از محیط آشپزخانه تأمین شود.
در برخی موارد یک هواکش صنعتی آکسیال یا دریچه یا پنجره باز می‌تواند بخش عمده‌ای از هوای مورد نیاز برای مکش را تأمین کند. اما در عموم موارد چنین امکانی وجود ندارد. استفاده از یک فن هواساز، بدون تجهیزات جانبی نیز ریسک بالایی دارد. این هواکش علاوه بر وارد کردن هوای گرم یا سرد به داخل آشپزخانه، می‌تواند حشرات و آلودگی‌ها را نیز وارد آشپزخانه کند. در عموم موارد به دلیل گرمای هوای داخل آشپزخانه، در زمستان مشکلی با تزریق هوای خارج به داخل وجود ندارد و تنها یک فیلتر ساده می‌تواند هوای مطلوب را به وجود آورد؛ اما در تابستان هوای گرم بیرون می‌تواند فضایی بسیار نا‌مطلوب را در آشپزخانه به وجود آورد که در این موارد، استفاده از یک کولر آبی بهترین راه حل است.

بنابر این حداقل سیستم پیشنهادی یک هواکش سانتریفیوژ فورواردی با ظرفیت حداکثر ۷۰% ظرفیت دستگاه مکش، و یک سیستم فیلتراسیون ساده جهت جلوگیری از ورود حشرات و آلودگی هاست.

هود صنعتی
محاسبه ابعاد هود در عین سادگی دارای استانداردهایی نیز هست. طول، عمق و ارتفاع هود و کانال های وارده شده به هود و انشعابات نقش کلیدی در محاسبات و تهویه آشپزخانه صنعتی دارد همچنین جنس ورق به کار رفته در ساخت هود می بایست استیل نگیر باشد.

 

کانال‌کشی:
کانال‌کشی رستوران‌ها معمولا مورد بی‌مهری شدیدی واقع می‌شود. در صورتی که گلوگاه محاسبه و تهویه رستوران، کانال‌ها هستند. کانال‌ها مهمترین اجزاء تهویه رستورانی محسوب می‌شوند و بشدت توصیه می‌شود که تمام صرفه جویی خود را در تهیه دستگاه‌ها و هود انجام دهید، اما در مورد کانال، بهترین ممکن را انتخاب کنید. استفاده از کانال با جنس و ابعاد نامناسب، طراحی ناصحیح و اجرای نادرست می‌تواند تمام زحمات شما برای تهویه را مختل کند. استفاده از کانال‌ها، تجهیزات و قطعات ارزان و نامناسب می‌تواند بزرگ‌ترین لطمه را به آشپزخانه شما وارد کند. به خاطر داشته باشید که سیستم تهویه، تأثیر مستقیم و بسیار عمده‌ای بر کیفیت کار شما دارد. بنابراین کانال‌کشی را جدی بگیرید.

برای مطالعه بیشتر این مقاله را بخوانید.

نظرات (۲)

  1. Avatar
    اسدی مهر ۱۴, ۱۳۹۸

    سلام وعرض ارادت

    محوطه رستوران ما اکثرا صبحها و در مجموع در اکثر مواقع دارای بوی روغن کهنه است .
    برای اصلاح پیشنهادی دارید.؟

  2. Avatar
    ابراهیم درخشان آذر ۲۴, ۱۳۹۸

    سلام وقتتون بخیر. یه عود بزرگ صنعتی داشتیم باز کردیم گذاشتیم انبار . دوتا سانترفیوژ قوی هم روش هست . قصد فروش دارم

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست مرتبط